Autopilot by Zbig & Pitlab
Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Cześć mam problem z sbusem, nie widzi go AP. PPM działa poprawnie, niby nie problem bo tak też może działać jednak ciekawi mnie dlaczego to nie śmiga. (W nowej wersji AP sbus działa bez problemu) zworki przelutowałem, coś jeszcze trzeba zrobić?
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Przetestowałem nową funkcję ładnie utrzymuje prędkości względem powietrza, czy jest możliwość aby utrzymywał ja również przy pomocy GPS-a?
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Czy można autopilotem utrzymywać prędkość z GPS?
RACZEJ NIE.
Załóżmy prędkość modelu 15 m/s, prędkość wiatru 10 m/s.
Model leciał z wiatrem oddalając się od bazy, włączasz autopilota RTH i co wtedy? Z prędkości GPS 25 m/s musi jakoś zwolnić do założonych 15 m/s(względem powietrza 5m/s, utrata sterowności murowana). Następnie zaczyna zawracać pod wiatr, prędkość mu spada do 5 m/s i wtedy autopilot podciąga gaz na max aby uzyskać założoną prędkość przelotową 15 m/s, zużycie energii elektrycznej jest bardzo nie ekonomiczne i może zabraknąć na powrót.
Sądzę, że funkcja kontroli prędkości z rurki pitota ma przede wszystskim chronić przed przeciągnięciem , co w przypadku latającego skrzydła i niektórych innych modeli jest bardzo niebezpieczne.
RACZEJ NIE.
Załóżmy prędkość modelu 15 m/s, prędkość wiatru 10 m/s.
Model leciał z wiatrem oddalając się od bazy, włączasz autopilota RTH i co wtedy? Z prędkości GPS 25 m/s musi jakoś zwolnić do założonych 15 m/s(względem powietrza 5m/s, utrata sterowności murowana). Następnie zaczyna zawracać pod wiatr, prędkość mu spada do 5 m/s i wtedy autopilot podciąga gaz na max aby uzyskać założoną prędkość przelotową 15 m/s, zużycie energii elektrycznej jest bardzo nie ekonomiczne i może zabraknąć na powrót.
Sądzę, że funkcja kontroli prędkości z rurki pitota ma przede wszystskim chronić przed przeciągnięciem , co w przypadku latającego skrzydła i niektórych innych modeli jest bardzo niebezpieczne.
Modelarz...."Wymierający gatunek"
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
A co w przypadku gdy mam ustawioną prędkość 35kmh, model zawraca i leci pod wiatr wtedy prędkość na ruruce pitota jest powiedzmy te 35km/h, a model faktycznie leci 10kmh i jest na granicy przepadniecia. Miałem ostatnio taki przypadek, inav utrzymuje prędkość z GPS-a i nie ma problemów lata tak jak powinien
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Na pewno nie jest na granicy "przepadnięcia", nie uwzględniłeś prędkości przeciwnego wiatruarek2081 pisze:A co w przypadku gdy mam ustawioną prędkość 35kmh, model zawraca i leci pod wiatr wtedy prędkość na ruruce pitota jest powiedzmy te 35km/h, a model faktycznie leci 10kmh i jest na granicy przepadniecia. Miałem ostatnio taki przypadek, inav utrzymuje prędkość z GPS-a i nie ma problemów lata tak jak powinien
pozdrawiam
Ben
Ben
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Zdajesz sobie sprawę, że model lata dzięki powietrzu, a nie dzięki ziemi?arek2081 pisze:A co w przypadku gdy mam ustawioną prędkość 35kmh, model zawraca i leci pod wiatr wtedy prędkość na ruruce pitota jest powiedzmy te 35km/h, a model faktycznie leci 10kmh i jest na granicy przepadniecia. Miałem ostatnio taki przypadek, inav utrzymuje prędkość z GPS-a i nie ma problemów lata tak jak powinien
Doświadczenie - wiedza, którą zdobyłeś tuż po tym, kiedy była ci najbardziej potrzebna...
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
A co więcej, lecąc pod wiatr (odpowiednio silny) może się cofać względem ziemi (wtedy OSD durnieje) albo zawisnąć nieruchomo względem niej. O przepadnięciu oczywiście nie ma mowy w takiej sytuacji ale to podstawa podstaw którą trochę wstyd nie wiedzieć z takim dorobkiem na forum...
Ten wredny...
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Panowie Verid, mkrawcz1, Ben oczywiście macie racje, źle opisałem i nazwałem sytuacje. Nie chodziło mi oczywiście o to że model spadnie, rozbije się czy coś w tym stylu. Miałem na myśli sytuację że może zacząć się cofać lub zawiśnie w miejscu. Chodzi mi o to że gdy ustawie sobie prędkość pitota na 35kmh i lecę powiedzmy z wiatrem, wiatr ma prędkość 38kmh model złapie FS zawróci i zacznie lecieć pod wiatr czy wróci do bazy ? (Brak linku, brak mozliwosci zmiany prędkości która ma utrzymywać). Prędkość na pitocie będzie realizowana silnik będzie wysterowany tak żeby utrzymywał 35kmh więc pewnie ustawi się na jakąś wartość minimalna. Prędkość GPS będzie pewnie koło 2kmh i gdyby była opcja utrzymuje prędkość po GPS to by przyspieszył na tyle aż by ją osiągną lub nie, jeśli napęd bylby za mało wydajny, ale silnik kręcił by na maxa. Kilka lat latałem na inav-ie i tam utrzymywał prędkość w lotach autonomicznych przy pomocy GPS-a i jaka mu ustawiłam taką trzymał, leciał pod silny wiatr to wysterowal silnik na maxa. Jest to moje pierwsze spotkanie z pitlabem i dokładnie też nie wiem jak zostanie wysterowany silnik w przypadku FS domyślam się że będzie trzymał te 35kmh więc nie ma szans żeby doleciał do bazy. Jeśli się mylę to poprawcie mnie.
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Myślę że wkradło się tu małe niedomówienie - zadałeś pytanie tak jakbyś chciał utrzymywać prędkość względem powietrza za pomocą GPS co się oczywiście nie da, z wyjątkiem dni bezwietrznych
Natomiast co do możliwości ustawień konkretnie czy AP ma kierować się prędkością względem powietrza (Pitot) czy względem ziemi (GPS) to się nie wypowiem bo AP Zbigowego jeszcze w kolekcji nie mam ale biorąc pod uwagę stopień jego rozbudowania to obstawiam "się da się". Wszak wszystkie "podstawowe" AP tak robią.
Natomiast co do możliwości ustawień konkretnie czy AP ma kierować się prędkością względem powietrza (Pitot) czy względem ziemi (GPS) to się nie wypowiem bo AP Zbigowego jeszcze w kolekcji nie mam ale biorąc pod uwagę stopień jego rozbudowania to obstawiam "się da się". Wszak wszystkie "podstawowe" AP tak robią.
Ten wredny...
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Opcje kontroli z zastosowaniem GPS AP ma już dawno i wybierasz ja właśnie w przypadku gdy wieje silny wiatr i zależy Ci na powrocie do bazy choć dzieła na zasadzie "nie wolniej niż względem ziemi" i nie wiem czy można obie opcje łączyć czyli utrzymywać stałą prędkość lotu plus dodać warunek dodatkowy z GPS żeby lecieć pod wiatr model nie cofał się lub nie wisiał ,ale jak znam Zbyszka wszystko dokładnie przemyślał
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Dzień dobry,
Jestem pod ogromnym wrażeniem tego systemu, wróciłem do RC po kilku latach przerwy i taka niespodzianka, pięknie się to rozwinęło - mam jeszcze w pamięci projekty Pana Zbig'a prezentowane na forum AlexRc np."Tylko chory zrobi nadajnik...".
Gratuluję osiągniętych efektów współpracy Zbig&Pitlab!
Przymierzam się do zakupu tego systemu i nieco martwi mnie brak obudowy. Szukałem gotowych już projektów do wydruku, ale znalazłem tylko do płytki samego OSD (http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem/?page_id=399). Czy ma ktoś z Was do udostępnienia projekt case do wydruku (STL) dla złączonego systemu OSD+Autopilot?
Pozdrawiam,
Bartłomiej
Jestem pod ogromnym wrażeniem tego systemu, wróciłem do RC po kilku latach przerwy i taka niespodzianka, pięknie się to rozwinęło - mam jeszcze w pamięci projekty Pana Zbig'a prezentowane na forum AlexRc np."Tylko chory zrobi nadajnik...".
Gratuluję osiągniętych efektów współpracy Zbig&Pitlab!
Przymierzam się do zakupu tego systemu i nieco martwi mnie brak obudowy. Szukałem gotowych już projektów do wydruku, ale znalazłem tylko do płytki samego OSD (http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem/?page_id=399). Czy ma ktoś z Was do udostępnienia projekt case do wydruku (STL) dla złączonego systemu OSD+Autopilot?
Pozdrawiam,
Bartłomiej
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Panowie, mam mały problem z auto lądowaniem. Model ładnie się ustawia leci idealnie na pas startowy tyle że laduje jakieś 300m przed nim. Ląduje dokładnie na początku ścieżki podejścia, zmniejszyłem pas bawiłem się kontem podejścia, bez większego efektu. Co bym nie zrobił i jak ustawił lotnisko zawsze ląduje na początku ścieżki podejścia. Co ruszyć, zmienić aby to pewnie prawić. Poza tym model lata pięknie czy to w manuału czy automatyce.
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Może masz ustawioną wysokość lotniska czytaną z GPS a nie z barometru. Domyślnie jest GPS.
Zbyszek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Problem chyba rozwiązany, podczas zapisywania trymerów nie dawałem drążka gazu na zero tak jak pisze w instrukcji. Zapisałem jeszcze raz trymy z gazem na 0 i model zatrzymuje się ładnie na pasie, nie wiem czy to było to ale teraz jest ok.
Optic 6 (expander 12ch), eleres mod, OSD Remzibi, Fox 800, AP eleres V2, sony 600, gopro 4 sliver, pixhawk
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Sprawdź czy masz wyłączony trymer gazu w menu autopilot->AUTO->tryb gazu. (trymer gazu jest tylko dla silników spalinowych).
Co do utrzymywania minimalnej prędkości względem ziemi (prędkości GPS) to jest wbudowana we wszystkich trybach gazu i włącza się automatycznie (o ile jest ta prędkość zdefiniowana w menu OSD).
Co do utrzymywania minimalnej prędkości względem ziemi (prędkości GPS) to jest wbudowana we wszystkich trybach gazu i włącza się automatycznie (o ile jest ta prędkość zdefiniowana w menu OSD).
Pitlab & Zbig FPV System - więcej informacji:
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107