PansaUTM / DroneRadar 2
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
PansaUTM / DroneRadar 2
Witajcie.
Od jakiegoś czasu DroneRadar wydał swoją nową wersję (sygnowaną nr.2):
Aplikacja jest zintegrowana z PansaUTM: https://utm.pansa.pl (zachęcam do odwiedzenia).
ps. najlepiej odwiedzić stronę z komputera PC i przeglądarki chrome. w telefonach nie działa zbyt dobrze, a jak już - należy telefon trzymać poziomo - gdy jest w pionie - mamy info o nie obsługiwanej rozdzielczości :/
System (na podanej stronie www pansy) pozwala na założenie swojego profilu "pilota" - należy podać imię, nazwisko, email (jest weryfikowany) oraz telefon (weryfikacja poprzez SMS). - najlepiej podawać te same dane jakie mamy w aplikacji DroneRadar.
Po zalogowaniu mamy następujący pulpit:
Oczywiście jest możliwe podanie dodatkowych danych (adres zamieszkania itp) - potrzebne będą później, ale o tym za chwilę.
W zakładce "certyfikaty" mamy możliwość podania swoich uprawnień (np u mnie: VLOS oraz UAV<5kg) z podaniem dat ważności. należy przygotować skan SK aby dokończyć procedurę dodania uprawnień:
Kolejną opcją jest stworzenie "Parku maszyn" - tzn przygotowania do rejestracji dronów (nie jest to na razie rejestracja patrząc z punktu widzenia prawa - system działa testowo - ale zapewne tak będzie się to odbywało).
Byłem ciekawy jak zostanie rozwiązana sprawa DIY - dronów własnej konstrukcji. Okazuje się, że jak zawsze - Polacy przygotowali się świetnie. przy rejestracji drona można wybrać model z rozwijalnej listy - tam są DJI Yuneeki itp (jeśli czyjegoś modelu nie ma - można poprosić o dodanie mailowo: info@droneradar.eu)
Ja wybrałem DIY. numerem seryjnym jest numer seryjny kontrolera lotu. w przypadku Pixhawka nie mam takowego na wierzchu, więc dodałem numer jaki mi się wyświetlił w MissionPlannerze (jest to opisane, że można tak zrobić).
Następnie mogłem podać systemy jakie mam (RTH, RTL, Land, telemetrię, bluetooth, kamerę itp... można dodać spadochron jak ktoś ma) W ostatnim kroku należy (w przypadku DIY przynajmniej) dodać zdjęcie numeru seryjnego (screen MissionPlannera u mnie) - ja żeby posprawdzać sobie funkcjonalności - dodałem zdjęcia załego drona, jak i tablicznki znamionowej. Należy też wprowadzić wagę, maksymalne prędkości lotu zasięg - no i można obliczyć energię kinetyczną.
Widok "karty drona" wygląda tak: Dane operatora o których mówiłem oraz dane drona są potrzebne do stworzenia swoich "misji" - w przyszłości planuje się, że wnioski o loty będzie można składać przez taki system. Na razie prawo jest nie zmienione - wnioski wysyłamy jak zazwyczaj - ale Maciej zachęca do wprowadzania też lotów tutaj - dzięki czemu możemy sprawdzić jak to działa, a FIS/Wieża widzi o wiele więcej i ma szersze możliwości. i tutaj...
...Zachęcam do obejrzenia małego "demo" - chyba niestety należy mieć facebooka:
https://www.facebook.com/groups/1155295 ... 712545081/
Tam Maciej przedstawia po co ten system jest, w jaki sposób działa "od kuchni" czyli od strony wieży czy też FISu, i docelowo czemu ma służyć.
Jestem bardzo ciekawy Waszych opinii, wg mnie system jest zrobiony z głową - i polskim, rozsądnym podejściem do tematu - film jest strasznie długi, ale polecam moment, kiedy operatorzy są informowani o zbliżającym się LPR, a wieża ma informację o tym czy operator odebrał info, czy nie. Dzięki podanym kontaktom telefonicznym - służby mają możliwość kontaktu "tradycyjnego" jeśli nie odbierzemy wiadomości w apce.
EDIT: znalazłem film reklamowy PANSY o systemie:
Od jakiegoś czasu DroneRadar wydał swoją nową wersję (sygnowaną nr.2):
Aplikacja jest zintegrowana z PansaUTM: https://utm.pansa.pl (zachęcam do odwiedzenia).
ps. najlepiej odwiedzić stronę z komputera PC i przeglądarki chrome. w telefonach nie działa zbyt dobrze, a jak już - należy telefon trzymać poziomo - gdy jest w pionie - mamy info o nie obsługiwanej rozdzielczości :/
System (na podanej stronie www pansy) pozwala na założenie swojego profilu "pilota" - należy podać imię, nazwisko, email (jest weryfikowany) oraz telefon (weryfikacja poprzez SMS). - najlepiej podawać te same dane jakie mamy w aplikacji DroneRadar.
Po zalogowaniu mamy następujący pulpit:
Oczywiście jest możliwe podanie dodatkowych danych (adres zamieszkania itp) - potrzebne będą później, ale o tym za chwilę.
W zakładce "certyfikaty" mamy możliwość podania swoich uprawnień (np u mnie: VLOS oraz UAV<5kg) z podaniem dat ważności. należy przygotować skan SK aby dokończyć procedurę dodania uprawnień:
Kolejną opcją jest stworzenie "Parku maszyn" - tzn przygotowania do rejestracji dronów (nie jest to na razie rejestracja patrząc z punktu widzenia prawa - system działa testowo - ale zapewne tak będzie się to odbywało).
Byłem ciekawy jak zostanie rozwiązana sprawa DIY - dronów własnej konstrukcji. Okazuje się, że jak zawsze - Polacy przygotowali się świetnie. przy rejestracji drona można wybrać model z rozwijalnej listy - tam są DJI Yuneeki itp (jeśli czyjegoś modelu nie ma - można poprosić o dodanie mailowo: info@droneradar.eu)
Ja wybrałem DIY. numerem seryjnym jest numer seryjny kontrolera lotu. w przypadku Pixhawka nie mam takowego na wierzchu, więc dodałem numer jaki mi się wyświetlił w MissionPlannerze (jest to opisane, że można tak zrobić).
Następnie mogłem podać systemy jakie mam (RTH, RTL, Land, telemetrię, bluetooth, kamerę itp... można dodać spadochron jak ktoś ma) W ostatnim kroku należy (w przypadku DIY przynajmniej) dodać zdjęcie numeru seryjnego (screen MissionPlannera u mnie) - ja żeby posprawdzać sobie funkcjonalności - dodałem zdjęcia załego drona, jak i tablicznki znamionowej. Należy też wprowadzić wagę, maksymalne prędkości lotu zasięg - no i można obliczyć energię kinetyczną.
Widok "karty drona" wygląda tak: Dane operatora o których mówiłem oraz dane drona są potrzebne do stworzenia swoich "misji" - w przyszłości planuje się, że wnioski o loty będzie można składać przez taki system. Na razie prawo jest nie zmienione - wnioski wysyłamy jak zazwyczaj - ale Maciej zachęca do wprowadzania też lotów tutaj - dzięki czemu możemy sprawdzić jak to działa, a FIS/Wieża widzi o wiele więcej i ma szersze możliwości. i tutaj...
...Zachęcam do obejrzenia małego "demo" - chyba niestety należy mieć facebooka:
https://www.facebook.com/groups/1155295 ... 712545081/
Tam Maciej przedstawia po co ten system jest, w jaki sposób działa "od kuchni" czyli od strony wieży czy też FISu, i docelowo czemu ma służyć.
Jestem bardzo ciekawy Waszych opinii, wg mnie system jest zrobiony z głową - i polskim, rozsądnym podejściem do tematu - film jest strasznie długi, ale polecam moment, kiedy operatorzy są informowani o zbliżającym się LPR, a wieża ma informację o tym czy operator odebrał info, czy nie. Dzięki podanym kontaktom telefonicznym - służby mają możliwość kontaktu "tradycyjnego" jeśli nie odbierzemy wiadomości w apce.
EDIT: znalazłem film reklamowy PANSY o systemie:
Ostatnio zmieniony sobota 07 gru 2019, 23:45 przez kuczy, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Bawilem sie juz jakis czas temu tym systemem. Po ostatecznym wdrozeniu zdecydowanie uprosci uzyskiwanie zgod na loty, a nawet w wypadku braku koniecznosci uzyskania zgod da pozostalym uzytkownikom przestrzeni informacje o miejscach gdzie nalezy wytezyc wzrok.
Z czasem zapewne zostanie spiety z systemem geolokalizacji dajac dokladniejsze informacje o lokalizacji poszczegolnych dronow co jeszcze bardziej powinno uproscic koordynacje.
W przyszlosci fajnie by bylo gdyby objal tez pozostalych uzytkownikow przestrzeni jak np. paralotniarze, baloniarze, itp.
Z czasem zapewne zostanie spiety z systemem geolokalizacji dajac dokladniejsze informacje o lokalizacji poszczegolnych dronow co jeszcze bardziej powinno uproscic koordynacje.
W przyszlosci fajnie by bylo gdyby objal tez pozostalych uzytkownikow przestrzeni jak np. paralotniarze, baloniarze, itp.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Czy ja dobrze rozumuję że to przygotowania do tych zmian co do których ostatnio tyle "paniki" było że każdy kto chce śmigać czymkolwiek cięższym MM to ma się zarejestrować? Czy raczej niezwiązana, równoległa funkcjonalność?
Ten wredny...
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Raczej to TA funkcjonalność, i wg mnie to próba w miarę sensownego przygotowania do mało sensownych przepisów UE. Sama EASA to wg mnie zrobi więcej szkody, niż pożytku, ale zawsze miałem nadzieję, że "nasi" ogarną sensownie temat.Verid pisze:Czy ja dobrze rozumuję że to przygotowania do tych zmian co do których ostatnio tyle "paniki" było że każdy kto chce śmigać czymkolwiek cięższym MM to ma się zarejestrować? Czy raczej niezwiązana, równoległa funkcjonalność?
Czy będzie sensownie i na ile? Pewnie sie okaże. Maciej w "demo" opowiadał, że chcą miec wersję "produkcyjną" na wiosnę 2020, i że Polska jako pierwsza ma jakiekolwiek system spośród innych krajów - więc mooze... cos z tego będzie ?
Mam mocne wrażenie, że w PL wazny jest interes użytkowników przestrzeni powietrznej, a "w UE" ważniejsze są wplywy monopolisty DJI. Tak trochę pod prąd idziemy, ideowo, ale mi się systek na razie podoba.
Jak nie będą mi pozwalali na loty moją ceglówką, to zmienię zdanie
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Panika zazwyczaj nie jest zwiazana rzeczywistoscia, ale to ten sam system z ktorym integruje sie m.in. port w Gdyni w ramach ich systemu "Antydron" (ten kto wymyslil te nazwe wybitnie sie nie popisal) czyli system umozliwiajacy koordynacje operacji a nie ich uniemozliwianie.Verid pisze:Czy ja dobrze rozumuję że to przygotowania do tych zmian co do których ostatnio tyle "paniki" było że każdy kto chce śmigać czymkolwiek cięższym MM to ma się zarejestrować? Czy raczej niezwiązana, równoległa funkcjonalność?
Przepisy UE jakos niespecjalnie znajduja odzwierciedlenie w aktualnej funkcjonalnosci systemu. Koordynacja jest potrzebna niezaleznie od tego czy przepisy UE wejda czy nie. Jedyny element ktory moze okazac sie przydatny to rejestracja operatorow, choc znajac zycie podejrzewam ze bedzie do tego osobny system.Verid pisze:wg mnie to próba w miarę sensownego przygotowania do mało sensownych przepisów UE.
Ostatnio zmieniony sobota 07 gru 2019, 19:53 przez pawelsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Jako, że mieszkam w Gdyni spróbuje zasięgnąć języka. Nasz MCTR też bardzo chętnie korzysta z droneradar, Maciej wspominał, że nie ma problemu, aby wojsko się "podczepilo" więc może będę mógł niedługo napisać coś więcej.pawelsky pisze:ale to ten sam system z ktorym integruje sie m.in. port w Gdyni w ramach ich systemu "Antydron" (ten kto wymyslil te nazwe wybitnie sie nie popisal) czyli system umozliwiajacy koordynacje operacji a nie ich uniemozliwianie.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Sory ale nie rozumiem, o co chodzi z tym monopolem, czyżby DJI miał na coś monopol ?kuczy pisze:Mam mocne wrażenie, że w PL wazny jest interes użytkowników przestrzeni powietrznej, a "w UE" ważniejsze są wplywy monopolisty DJI
Zaintrygowałeś mnie, mógłbyś chociaż skrótowo to wyjaśnić co masz na myśli ?
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Tak, DJI bardzo aktywnie brało udział w formowaniu prawa UE, i to nie jest przypadek, że przepisy wspominają o dronach o wadze 250g, a "magicznie" DJI ma już chwilkę potem gotowego Mini ważącego 249g.... jakby to powiedział - przypadek - nie sądzę!Egreg pisze:Sory ale nie rozumiem, o co chodzi z tym monopolem, czyżby DJI miał na coś monopol ?
Zaintrygowałeś mnie, mógłbyś chociaż skrótowo to wyjaśnić co masz na myśli ?
A jak firma bierze się za ustalanie prawa to na bank przy okazji chce wykosić konkurencję albo dopasować przepisy pod swoje konkretne cele biznesowe.
U nas w małej Polszy... - szczęśliwie nigdy tak nie było i wg mnie mieliśmy (jeszcze mamy) na prawdę spoko regulacje. I tu moja nadzieja w Pansie, że na ile mogą, na tyle ułatwią nam operatorom pracę - i wg mnie to jest ta różnica.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Tak dla tych wszystkich ktorzy chcieliby siac panike ze ten system bedzie dodatkowym kagancem i teraz to juz nigdzie nie bedzie mozna latac - zaakceptowana w systemie misja w CTR, 1km od lotniska EPWR (wysokosc oczywiscie do 30m i dron ponizej 600g).
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Na wyjeździe byłem i czytam zaległe......kuczy pisze:Tak, DJI bardzo aktywnie brało udział w formowaniu prawa UE, i to nie jest przypadek, że przepisy wspominają o dronach o wadze 250g, a "magicznie" DJI ma już chwilkę potem gotowego Mini ważącego 249g.... jakby to powiedział - przypadek - nie sądzę!Egreg pisze:Sory ale nie rozumiem, o co chodzi z tym monopolem, czyżby DJI miał na coś monopol ?
Zaintrygowałeś mnie, mógłbyś chociaż skrótowo to wyjaśnić co masz na myśli ?
Co tam monopol - w monopolowym bywałem ....
Ale odnośnie teorii "S" , to wspomniało mi się z przed kilku m-cy
https://justynakocur.fotoblogia.pl/1401 ... zpiegostwo
Mam przerąbane
Pozdrawiam. :), :)
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Czy na jabłkowych iOS najnowszy Droneradar / Droneradar Premium, to owa wersja "2"? Pytam, bo tak mi wygląda.
(EDIT: Poniższe nie jest słuszne, wynika z pomylenia danych próbnika z danymi lokalizacji.)
Przy okazji coś skopano, bo poza strefą ATZ (na dodatek nieaktywną) twierdzi że mam ATZ i ATZ6KM. :/ W poprzednich wersjach było OK.
Brak w informacji o strefie, że nieaktywna jak było wcześniej.
W aktywnej strefie EPD (od GND) dane próbnika nie pokazują, że taka strefa jest, brak jakiejkolwiek informacji o niej - dawniej było info o strefie z informacją kiedy aktywna (na mapie jest czerwony obszar, czerwona lampka). Mam włączone wszystkie strefy. Niestety apka skopana... Szkoda, poprzednia była super.... Generalnie żałuję zrobienia upgrade, bo nie mam jak się cofnąć.
(EDIT: Poniższe nie jest słuszne, wynika z pomylenia danych próbnika z danymi lokalizacji.)
Przy okazji coś skopano, bo poza strefą ATZ (na dodatek nieaktywną) twierdzi że mam ATZ i ATZ6KM. :/ W poprzednich wersjach było OK.
Brak w informacji o strefie, że nieaktywna jak było wcześniej.
W aktywnej strefie EPD (od GND) dane próbnika nie pokazują, że taka strefa jest, brak jakiejkolwiek informacji o niej - dawniej było info o strefie z informacją kiedy aktywna (na mapie jest czerwony obszar, czerwona lampka). Mam włączone wszystkie strefy. Niestety apka skopana... Szkoda, poprzednia była super.... Generalnie żałuję zrobienia upgrade, bo nie mam jak się cofnąć.
Ostatnio zmieniony piątek 20 gru 2019, 08:39 przez labo, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Taklabo pisze:Czy na jabłkowych iOS najnowszy Droneradar / Droneradar Premium, to owa wersja "2"?
Ktora konkretnie?labo pisze:bo poza strefą ATZ (na dodatek nieaktywną) twierdzi że mam ATZ i ATZ6KM. :/ W poprzednich wersjach było OK.
Ktorej konkretnie?labo pisze:W aktywnej strefie EPD (od GND) dane próbnika nie pokazują, że taka strefa jest, brak jakiejkolwiek informacji o niej
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
No OK, odszczekuję powyższe... ale robię to z ochotą. :D
Chciałem zrobić dzisiaj zrzuty ekranu i dopiero wtedy zorientowałem się, że myliłem dane próbnika z danymi lokalizacji. :/ Dodałem komentarz sprostowania do swojego wcześniejszego posta.
EDIT - scalenie
https://regiony.tvp.pl/46929918/pierwsz ... l-w-polsce
Ja bym jeszcze chciał, aby paralotniarze musieli obowiązkowo zgłaszać miejsce lotów a wszystkie samoloty musiały mieć obowiązkowo włączony transponder (widoczność na FR24). Z paralotniarzami mam niestety złe doświadczenia a samoloty są coraz cichsze i czasami potrafi wyskoczyć taki zza drzewa, a tak by był widoczny na FR24 dużo wcześniej.
Chciałem zrobić dzisiaj zrzuty ekranu i dopiero wtedy zorientowałem się, że myliłem dane próbnika z danymi lokalizacji. :/ Dodałem komentarz sprostowania do swojego wcześniejszego posta.
EDIT - scalenie
https://regiony.tvp.pl/46929918/pierwsz ... l-w-polsce
Ja bym jeszcze chciał, aby paralotniarze musieli obowiązkowo zgłaszać miejsce lotów a wszystkie samoloty musiały mieć obowiązkowo włączony transponder (widoczność na FR24). Z paralotniarzami mam niestety złe doświadczenia a samoloty są coraz cichsze i czasami potrafi wyskoczyć taki zza drzewa, a tak by był widoczny na FR24 dużo wcześniej.
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Jasne, same elektryki i szybowce chowajace sie za drzewami...labo pisze:samoloty są coraz cichsze i czasami potrafi wyskoczyć taki zza drzewa
Re: PansaUTM / DroneRadar 2
Problem jest taki, że sygnał z samolotu pokazany na FR24 jest odebrany przez odbiorniki ludzi, którzy mają postawione anteny tam gdzie im najwygodniej, część na parapecie, balkonie, ja mam na dachu 10 piętrowego wieżowca a i to nie zawsze zapewnia odbiór w 100%. Jak ktoś leci po krzakach to odbiornik ADSB bardzo szybko go gubi a im dalej tych gorzej. By ten system miał sens musiałbyć mieć gęsto usiane odbiorniki.labo pisze: drzewa, a tak by był widoczny na FR24 dużo wcześniej.