Loty VLOS
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Loty VLOS
Ja tylko pisałem, że nie wiem jak można latać i filmować, patrząc na drona.
Chcesz coś nagrać patrzysz na wyświetlacz a nie na drona. I tu jest problem. Jak nagrać dobry film patrząc na drona.
Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka
Chcesz coś nagrać patrzysz na wyświetlacz a nie na drona. I tu jest problem. Jak nagrać dobry film patrząc na drona.
Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka
Re: Loty VLOS
A kto Ci udowodni, że podczas tego ujęcia patrzyłeś na wyświetlacz a nie na drona ?
Re: Loty VLOS
Udowodni nikt. Tylko drona szkoda. Dla tego latam z synem.
Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka
Re: Loty VLOS
Nie latam swym dronem nad budynkami i ludźmi bo nim nie mogę i tego ściśle się trzymam . Co najmniej 100 od najbliższych zabudowań i min 30 m od ludzi . Ale jak już wspomniałem czasami podczas filmowania przydało by się polecieć nieco dalej . W trybie Smart jest ograniczona odleglość lotu do 100m i działa funkcja Headless Mode . Natomiast po przełączeniu w tryb Angle Headless Mode przestaje działać i zasięg się zwiększa do odległości na ile pozwala zasięg apki . Producent podaje że do 800m . W trybie Angle przy włączonym i aktywnym GPS na wyświetlaczu apki wyświetla się zielona strzałka z napisem Home . Podczas lotu VLOS nie chodziło mi o ciągłe wlepianie oczu w wyświetlacz apki tylko sekundowy rzut okiem . Widzę że przykładowo strzałka jest zwrócona na ekranie w prawą stronę i wiem jak operować szczególnie prawym drążkiem by móc sterować dronem patrząc na niego . Skoro zwrócona jest w prawą stronę to wiem że jak popchnę prawy drążek do przodu to dron poleci w prawą stronę , w tył to w lewą , w lewo to poleci do przodu , w prawo do tyłu . Póki co nikt za nami nie lata by egzekwować te wszystkie przepisy to jak to jest w przypadku kierowców samochodów .
Pozdro; Hornet2
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Re: Loty VLOS
Intencją VLOS, w ogóle, jest przede wszystkim zapewnienie właściwej separacji od innych użytkowników przestrzeni powietrznej i przeszkód naziemnych.
I tylko patrząc na model oczami, znając jego orientację jesteś w stanie szybko zareagować i zmienić jego położenie żeby uniknąć kolizji. Oczywiście im model jest dalej tym ocena odległości od przeszkody gorsza lub wręcz niemożliwa.
To teoria i prawo. Praktyka jest wiadomo jaka - ale każdy podejmuje ryzyko na własną odpowiedzialność i powinien być świadom ww. Tłumaczenie sobie, że patrzę na model który jest gdzieś tam kropką na niebie ale "wiem z podglądu jak jest zorientowany" więc "dam radę jakby co" to oszukiwanie samego siebie.
I wszystko jest dobrze dopóki jest dobrze - jak coś się wydarzy, jak coś się grubo wydarzy, to ktoś nie omieszka przeanalizować wszystkiego i każde odstępstwo od zasad zostanie wyłapane i odpowiednio ukarane.
I tylko patrząc na model oczami, znając jego orientację jesteś w stanie szybko zareagować i zmienić jego położenie żeby uniknąć kolizji. Oczywiście im model jest dalej tym ocena odległości od przeszkody gorsza lub wręcz niemożliwa.
To teoria i prawo. Praktyka jest wiadomo jaka - ale każdy podejmuje ryzyko na własną odpowiedzialność i powinien być świadom ww. Tłumaczenie sobie, że patrzę na model który jest gdzieś tam kropką na niebie ale "wiem z podglądu jak jest zorientowany" więc "dam radę jakby co" to oszukiwanie samego siebie.
I wszystko jest dobrze dopóki jest dobrze - jak coś się wydarzy, jak coś się grubo wydarzy, to ktoś nie omieszka przeanalizować wszystkiego i każde odstępstwo od zasad zostanie wyłapane i odpowiednio ukarane.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Re: Loty VLOS
chyba prościej zareagować mając podgląd fpv na goglach? z ekranem może być różnie bo dużo większe opóźnienie, ale z uwagi na odległość raczej też łatwiej trafnie zareagować biorąc pod uwagę lepszy podgląd na odległość przeszkody i perspektywę widoku z quadakrall pisze:tylko patrząc na model oczami, znając jego orientację jesteś w stanie szybko zareagować i zmienić jego położenie żeby uniknąć kolizji.
możesz też filmować patrząc w ekran jeśli obserwator widzi drona 'oczami'
(wymagane uprawnienia VLOS)
"w każdej fazie lotu zachowuj bezpieczną odległość od statków powietrznych, zabudowy, zgromadzeń osób na wolnym powietrzu oraz osób, pojazdów i obiektów budowlanych niebędących pod Twoją kontrolą. Bezpieczna odległość nie jest określona przez przepisy w metrach. Jako operator decydujesz jakiej odległości potrzebujesz aby sprzętem którym latasz nie wyrządzić nikomu krzywdy"
"Ty lub przynajmniej jeden obserwator powinien utrzymywać kontakt wzrokowy (nieuzbrojonym okiem) z BSP w celu określenia jego położenia w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt. W lotach VLOS dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z BSP w momencie dokonywania przez operatora kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym BSP;"
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/zasady- ... ania-lotow
Re: Loty VLOS
Jak już wspomniałem trzymam się z dala swoim dronem od ludzi i zabudowań . Jestem świadom że mój dron nie jest zabawką i wiem że ja i tylko ja ponoszę odpowiedzialność za wszelkie wyrządzone szkody . I można by tu wiele pisać na temat odpowiedzialności bo nawet operatorzy posiadający odpowiednie uprawnienia popełniają kardynalne błędy . Po prostu czasami komuś brak oleju w głowie .
Pozdro; Hornet2
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Re: Loty VLOS
jeśli dron przekracza 0,6kg bez uprawnień pozostaje odległość 100 m.. ale też ważne są strefy- jeśli nie używasz- polecam zainstalować darmową aplikację droneradar i sprawdzić przed startem czy dane miejsce nie jest przypadkiem z jakiegoś powodu wyłączone z lotów
Re: Loty VLOS
Chyba nie.haluc pisze:chyba prościej zareagować mając podgląd fpv na goglach?
Ktoś ci bajek naopowiadał czy sam je skądś wykopałeś?haluc pisze:z ekranem może być różnie bo dużo większe opóźnienie
Nie o "przeszkody" tu się rozchodzi przede wszystkim...haluc pisze: z uwagi na odległość raczej też łatwiej trafnie zareagować biorąc pod uwagę lepszy podgląd na odległość przeszkody i perspektywę widoku z quada
Ten wredny...
Re: Loty VLOS
Wykonując lot FPV też są pewne zasady . Jeżeli jest to obserwacja z pierwszej osoby to do 50m w pionie i do 200m w poziomie . Z drugim obserwatorem też raczej nie można sobie lecieć nie wiadomo jak daleko .haluc pisze:chyba prościej zareagować mając podgląd fpv na goglach? z ekranem może być różnie bo dużo większe opóźnienie, ale z uwagi na odległość raczej też łatwiej trafnie zareagować biorąc pod uwagę lepszy podgląd na odległość przeszkody i perspektywę widoku z quadakrall pisze:tylko patrząc na model oczami, znając jego orientację jesteś w stanie szybko zareagować i zmienić jego położenie żeby uniknąć kolizji.
możesz też filmować patrząc w ekran jeśli obserwator widzi drona 'oczami'
(wymagane uprawnienia VLOS)
"w każdej fazie lotu zachowuj bezpieczną odległość od statków powietrznych, zabudowy, zgromadzeń osób na wolnym powietrzu oraz osób, pojazdów i obiektów budowlanych niebędących pod Twoją kontrolą. Bezpieczna odległość nie jest określona przez przepisy w metrach. Jako operator decydujesz jakiej odległości potrzebujesz aby sprzętem którym latasz nie wyrządzić nikomu krzywdy"
"Ty lub przynajmniej jeden obserwator powinien utrzymywać kontakt wzrokowy (nieuzbrojonym okiem) z BSP w celu określenia jego położenia w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt. W lotach VLOS dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z BSP w momencie dokonywania przez operatora kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym BSP;"
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/zasady- ... ania-lotow
Teraz drony w naszym życiu można spotkać praktycznie wszędzie . I wesela i komunie , czy też inne imprezy .Teraz "kamerzysta" nie jest "kamerzystą" jak nie ma drona . Operatorzy dronów czy mają czy nie mają uprawnienia czasami naprawdę bywają bardzo nieodpowiedzialni . W czerwcu tego roku byłem na weselu gdzie z powodu drona naprawdę mogło dojść do tragedii . Lot dronem był komercyjny więc raczej operator powinien posiadać odpowiednie uprawnienia . Czy posiadał ? Zawisł dronem blisko ściany wieży kościoła na wysokości około 30m tuż nad wejściem . Przed wejściem stali wszyscy goście weselni bo było już po ceremonii ślubnej i jak to bywa w zwyczaju weselnym rzucono na ziemię drobne monety i cukierki . Nagle wszyscy ujrzeli spadającego drona na ziemię w miejsce gdzie dosłownie dwie sekundy wcześniej mała dziewczynka podniosła cukierka i przesunęła się dalej chcąc podnieść następnego . Dron ( Phantom ) oczywiście roztrzaskał się na kawałki . Dron był za blisko ściany . Nagły podmuch wiatru pchnął drona na ścianę . Operator nie zdążył zareagować i stało się co się stało .
Inny ktoś latał dronem nad tłumem ludzi podczas koncertu zespołu Kombi sterując nim z odległości ponad 2km .
Pozdro; Hornet2
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Re: Loty VLOS
Ale chciałeś coś dopytać coś w temacie lotów VLOS czy pożalić się ogólnie na sytuację? Jezeli to pierwsze to się precyzuj. Jak to drugie to temat zamykam bo takich smętów jacy to ludzie źli i nieodpowiedzialni i o włos od tragedii to już było aż nadto.hornet2 pisze:Teraz drony w naszym życiu można spotkać praktycznie wszędzie
Ten wredny...
Re: Loty VLOS
Dałeś mi odpowiedź na zadane przeze mnie pytanie dlaczego większość kupujących obecnie drona chce by ów dron mógł lecieć jak najwyżej i jak najdalej bo nie zrywa linku wizji . Czy aby na pewno to jest powodem ?
Pozdro; Hornet2
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Re: Loty VLOS
Moim zdaniem można sobie zadać podobne pytanie, które wiele wyjaśni - po co ludzie kupują samochody z vmax np. 220 km/h, skoro w Polsce można jeździć max. 140 km/h?hornet2 pisze:Dałeś mi odpowiedź na zadane przeze mnie pytanie dlaczego większość kupujących obecnie drona chce by ów dron mógł lecieć jak najwyżej i jak najdalej bo nie zrywa linku wizji . Czy aby na pewno to jest powodem ?
Re: Loty VLOS
Nie rozumiem- zanegowałeś całość "bo tak" ?Verid pisze:Chyba nie.haluc pisze:chyba prościej zareagować mając podgląd fpv na goglach?Ktoś ci bajek naopowiadał czy sam je skądś wykopałeś?haluc pisze:z ekranem może być różnie bo dużo większe opóźnienieNie o "przeszkody" tu się rozchodzi przede wszystkim...haluc pisze: z uwagi na odległość raczej też łatwiej trafnie zareagować biorąc pod uwagę lepszy podgląd na odległość przeszkody i perspektywę widoku z quada
Twierdzisz, że z odległości 199 metrów na jaką możesz zgodnie z prawem lecieć kontrolując model z widoku fpv przez gogle "raczej nie masz lepszej kontroli i precyzji " ?? Chcesz przez to powiedzieć że nieuzbrojonym okiem z takiej odległości lepiej jesteś w stanie wychwycić czy lecieć pół metra w lewo czy w prawo, do przodu czy do tyłu?
Aha, analogowy sygnał z gogli fpv nie ma znacznie mniejszego (znikomego) opóźnienia niż obraz na apce np. w mavicu, phantomie, sparku itp? Jeśli uważasz to za bajkę proponuję założyć gogle na głowę i machnąć szybko ręką przed kamerą fpv a następnie powtórzyć procedurę i porównać opóźnienie cyfrowego sygnału w aplikacji na telefonie/ tablecie
Re: Loty VLOS
Napisałeś, że "z ekranem może być różnie bo dużo większe opóźnienie".
Na dji się Świat nie kończy, a gdzie "ekrany" analogowe? Chyba, że rozróżniasz gogle - analogowe i ekrany - z transmisją cyfrową. To lepiej poszerzyć wiedzę.
Na dji się Świat nie kończy, a gdzie "ekrany" analogowe? Chyba, że rozróżniasz gogle - analogowe i ekrany - z transmisją cyfrową. To lepiej poszerzyć wiedzę.