Legalne pod pewnymi warunkami moze byc. Madre z pewnoscia nie jest...Pengo pisze:W takim razie taki przelot wyścigówką 5" poniżej 600g przez miasto, jadę za nią samochodem z kierowcą (tak na marginesie strasznie dziwne uczucie gdy ciało jest w ruchu podczas lotu na goglach) jest legalne?
NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - NIEAKTUALNE
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Za to jakie ujęcia można nagrać, to w końcu co wolno skoro nic nie wolno :)
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Skaczac ze spadochronem do wnetrza aktywnego wulkanu tez mozna nagrac ciekawe ujecia...Pengo pisze:Za to jakie ujęcia można nagrać
Skoro lektura rozporzadzenia i FAQ w pierwszym poscie Ci tego jeszcze nie wyklarowaly to obawiam sie ze wiecej nie pomoge...Pengo pisze:to w końcu co wolno
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Ostatnio jeden z kolegów na forum, zwrócił moją uwagę na mające wejść w życie (2020 rok) przepisy unijne dotyczące m.in. naszego hobby czyli "latania". Próbowałem znaleźć jak najwięcej informacji na ten temat ale niestety często są one bardzo ograniczone lub wręcz sprzeczne. Czy ktoś z Was ma wiedzę, jak te przepisy wpłyną na użytkowników ze sprzętem poniżej 600g, którzy latają wyłącznie niekomercyjnie, dla swojej przyjemności i rekreacji? Zdaje się, że przesądzona jest obowiązkowa rejestracja (płatna czy też nie - tego chyba nie wiadomo). Jednak bardziej interesujące wydają się być zmiany w zakresie pozwoleń / certyfikatów oraz likwidacji "słynnej" granicy 600g.
Zastanawiam się czy warto wstrzymać zakup czegoś poważniejszego typu Mavic Air do czasu ostatecznego wyjaśnienia tych kwestii. Bo jeśli np. planuję trzy czy cztery razy w roku wykonać filmowanie w ciekawych miejscach (rekreacyjnie) to zdecydowanie nie będę "czynił za dość" ewentualnym wymogom szkoleń, ubezpieczeń itp. - po prostu zrezygnuję z zakupu i użytkowania.
Zastanawiam się czy warto wstrzymać zakup czegoś poważniejszego typu Mavic Air do czasu ostatecznego wyjaśnienia tych kwestii. Bo jeśli np. planuję trzy czy cztery razy w roku wykonać filmowanie w ciekawych miejscach (rekreacyjnie) to zdecydowanie nie będę "czynił za dość" ewentualnym wymogom szkoleń, ubezpieczeń itp. - po prostu zrezygnuję z zakupu i użytkowania.
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Przy masie drona powyzej 250g poza rejestracja operatora (nie drona) i maksymalna wysokoscia lotu do 120m w zasadzie sie nie zmienia.
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Dziękuję za odpowiedź Pawelsky. Czyli wygląda na to, że parę osób w sieci zrobiło niepotrzebnie szum. Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy. A wygląda na to, że te zmiany będą w praktyce niewielkie i być może nawet całkiem sensowne! Mam na myśli cały czas loty niekomercyjne, w zasięgu wzroku, na pułapie ok. 100m oraz naturalnie z poszanowaniem rodzimych przepisów (strefy lotnisk itp.) i zdrowego rozsądku.
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.pull_up pisze:Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Pawelsky Dobra Robota - dzięki za wkład pracy.
Pozdrawiam Edek
DJI Spark - AEE Toruk AP10 - QZ-S8.
DJI Spark - AEE Toruk AP10 - QZ-S8.
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Zdaje się, ze chodzi o to: http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wia ... wietrznych A w szczególności o zapis:pawelsky pisze:To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.pull_up pisze:Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.
Stąd pojawia się obawa, że połączenie zniesienia 600g limitu (obniżenie do 250g) oraz cytowane "rozszerzenie kręgu osób", stworzy poważne problemy dla obecnych użytkowników nie posiadających świadectw kwalifikacji UAVO. Słowem zmusi ich do przejścia szkoleń i zdania egzaminów lub... sprzedaży drona. Skoro w chwili obecnej wszystkie loty komercyjne wymagają świadectwa kwalifikacji to logicznie rzecz biorąc, rozszerzenie musi iść w kierunku tych niekomercyjnych.Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Eeeh, nie ma to jak jeden cos uslyszy, drugi przekreci, trzeci zmysli i tworzy sie panika.pull_up pisze:Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,
A tu chodzi o onlineowe szkolenie/test - no faktycznie wielki dramat, katastrofa i koniec swiata. Tak przy okazji to DJI juz takie testy robi w kilku krajach - zauwazyles masowe wyzbywanie sie dronow?
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.
W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.
W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów. No właśnie, ale nie widzę czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?
W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.
W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów. No właśnie, ale nie widzę czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Zle.labo pisze:Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.
W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.
W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów, ale czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?
Po pierwsze jak strefa jest nieaktywna, to tak jakby jej nie bylo.
Po drugie formalnie nie ma czegos takiego jak ATZ6KM - jest ATZ w ktorym lot wymaga zgody i pewne zlagodzenia tego wymagania dla niektorych rodzajow dronow przy lotach powyzej 1km i powyzej 6km od granicy lotniska.
Po trzecie dronem lzejszym niz 25kg mozesz latac w ATZ w odleglosci wiekszej niz 6km od granicy lotniska bez koniecznosci uzyskiwania zgody do wysokosci 100m AGL.
Masz to klarownie wyjasnione w FAQ w punkcie "Czy moge latac dronem kolo lotniska?"
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Kolejnie pytanie: w rozporządzeniu nie widzę (albo pomroczność) na jaki czas są ważne uprawnienia VLOS. To jest jakiś inny przepis?
Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE
Taklabo pisze:pomroczność
Tak, jest wymieniony w rozporzadzeniulabo pisze:To jest jakiś inny przepis?