Już kiedyś dokładałem odważnik na prawe skrzydło aby tą nierówność skorygować, moim zdaniem było jeszcze gorzej. BYć może mam żle umocowany silnik za bardzo w prawo patrząc od tyłu.Japim pisze:Dokładnie tak. Jeżeli masz ŚĆ z przodu, wyważony na lewo i silnik też pochyla skrzydło w lewo to autopilot próbuje to wszystko skontrować wychylając lotki w górę i do przechyłu w prawo a stąd już bezpośrednia droga do korka. Polataj w manualu i zobacz jak się prowadzi.Adrián pisze:To do poprawki.Poli25 pisze:Sprawdzałem poprzeczne wyważenie skrzydła i delikatnie leci na lewo (po lewej mam nadajnik FPV).
Jeśli masz ŚC bliżej nosa, niż pisze w instrukcji, a nadal jest niestabilne, to zapewne latasz za wolno i na dodatek jeszcze przeciągasz skrzydło.
Korkociąg
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Korkociąg
Re: Korkociąg
Co to za skrzydło?
Re: Korkociąg
Zagi 160Adrián pisze:Co to za skrzydło?
Re: Korkociąg
Jeszcze nigdy mi skrzydło nie wpadło w korkociąg a latam tylko skrzydłami. Zawsze ciężar minimalnie na przód.
Re: Korkociąg
Pierwszy korek moim X8
- chłopaki mam tak ustawiony SC że nigdy nie wpadłem w korek tym skrzydłem
- a zrób tak?
- [...]
Któryś z kolei korek w termice - udało się wyjść z korkociągu choć utrata wysokości była istotna (sorki za jakość - miałem przejściowe problemy z video które trwają do dziś):
Moja obserwacja jest taka, że bardziej tylne ustawienie środek ciężkości sprzyja łapaniu termiki, wznoszeniu i podatności na wpadanie w korkociąg.
- chłopaki mam tak ustawiony SC że nigdy nie wpadłem w korek tym skrzydłem
- a zrób tak?
- [...]
Któryś z kolei korek w termice - udało się wyjść z korkociągu choć utrata wysokości była istotna (sorki za jakość - miałem przejściowe problemy z video które trwają do dziś):
Moja obserwacja jest taka, że bardziej tylne ustawienie środek ciężkości sprzyja łapaniu termiki, wznoszeniu i podatności na wpadanie w korkociąg.
Re: Korkociąg
Mi też nie. Dlatego się dziwie, że są takie problemy.toretto1995 pisze:Jeszcze nigdy mi skrzydło nie wpadło w korkociąg a latam tylko skrzydłami. Zawsze ciężar minimalnie na przód.
ŚC do poprawy i będzie ok. Trzeba też pamiętać, że to nie szybowiec.
Re: Korkociąg
Za chwilę doktoraty porobicie na tym skrzydle , a właściciel do tej pory nie wykonał podstawowej czynności, jaką jest poprawne ustawienie modelu w manualu. Bez tego cała ta dyskusja raczej nie ma sensu.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Korkociąg
Po ostatnim krecie skrzydło jest już posklejane, jak pogoda dopisze na weekend zrobię lot w manualu i zobaczymy jak pójdzie. Postaram się nagrać film.marekj pisze:Za chwilę doktoraty porobicie na tym skrzydle , a właściciel do tej pory nie wykonał podstawowej czynności, jaką jest poprawne ustawienie modelu w manualu. Bez tego cała ta dyskusja raczej nie ma sensu.
Re: Korkociąg
Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem?
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..
Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..
Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Re: Korkociąg
Środek ciężkości wg. programu, przed startem rzucałem skrzydłem obserwując jak się zachowuje, później start. Lotki ustawiłem robiąc w następujący sposób drążek od siebie (lotki w dół), ustawienie zrobiłem na zero, po puszczeniu drążka lotki uniosły się na około 1cm w górę. Nie ukrywam że boję się latać w manualu aby nie rozwalić skrzydła ale zrobię jak radzicie i jeśli to będzie możliwe nagram film.Adrián pisze:Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem?
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..
Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Edytuj posty!
Witam po locie,Poli25 pisze:Środek ciężkości wg. programu, przed startem rzucałem skrzydłem obserwując jak się zachowuje, później start. Lotki ustawiłem robiąc w następujący sposób drążek od siebie (lotki w dół), ustawienie zrobiłem na zero, po puszczeniu drążka lotki uniosły się na około 1cm w górę. Nie ukrywam że boję się latać w manualu aby nie rozwalić skrzydła ale zrobię jak radzicie i jeśli to będzie możliwe nagram film.Adrián pisze:Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem?
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..
Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Zrobiłem dzisiaj lot testowy jak koledzy radzili, start jak zawsze, po nabraniu wysokości przełączyłem w tryb manual skrzydełko od razu poszło w górę co prawda równo ale dość mocno. W trybie FBWA lata dobrze tzn przy prawym skręcie wpada w dalszym ciągu w korkociąg natomiast w lewo nie ma takiego zachowania. Czyżby jest jeszcze źle wyważone?.
W trybie fbwa leciałem na połowie gazu nie wiem czy dobrze zrobiłem czy nie ale jeśłi by było wszystko w porządku to skrzydło i tak powinno lecieć prosto.
Podczas lądowania przy ziemi zaciągnąłem drążek do siebie skrzydło się poderwało po czym zaczęło skręcać w prawo, to przyznam się że zrobiłem specjalnie aby z bliska zobaczyć jak się zachowa skrzydło.
Zrobiłem kolejny lot testowy, jest też film gdzie widać jak skrzydło odwróciło się na plecy i kompletny brak sterowności, tym razem miałem więcej czasu na reakcję ale mimo usilnych prób wyciągnięcia z lotu odwróconego skrzydło kompletnie nie reagowało na ruchy drążkami, już chciałem utrzymać lot odwrócony pchając drążek do przodu, ale nawet to nie dało żadnego rezultatu. Zastanawiam się czy to nie wina zacięcia serw, choć to mało prawdopodobne. poniżej film z lotu.
Przepraszam za mój komentarz po locie.
Re: Korkociąg
Zrozum, że musisz oblatać skrzydło bez żadnych wspomagaczy. Jak Ty piszesz, że startujesz w jakimś tam trybie a na odpowiedniej wysokości wyłączasz ten tryb i skrzydło zadziera Ci do góry to znaczy, że coś jest ewidentnie nie tak.
Prędzej rozwalisz to skrzydło od takich testów przełączania trybów niż od oblatania modelu w manualu.
Musisz go oblatać w manualu, z wyłączonymi wspomagaczami, czaisz ?
Prędzej rozwalisz to skrzydło od takich testów przełączania trybów niż od oblatania modelu w manualu.
Musisz go oblatać w manualu, z wyłączonymi wspomagaczami, czaisz ?
Re: Korkociąg
Damian ma rację. Jeżeli nie możesz wystartować skrzydłem w manualu - bo krzywo lata i tylko autopilot ratuje sytuację, to coś masz mocno skopane.
Albo wychylenia sterów w neutrum są źle ustawione. Albo wychylenia serw są zwalone. Albo nie wiadomo co jeszcze. Może masz zwichrowane skrzydło. Wrzuć fotki jak wygląda całość. Jak masz ustawione sterolotki. Gdzie masz SC Twój vs. wyliczony. Jak masz pochylony silnik - w dół, w górę czy centralnie - chodzi o widok z boku.
EDIT: no i czy masz jakieś winglety?
Albo wychylenia sterów w neutrum są źle ustawione. Albo wychylenia serw są zwalone. Albo nie wiadomo co jeszcze. Może masz zwichrowane skrzydło. Wrzuć fotki jak wygląda całość. Jak masz ustawione sterolotki. Gdzie masz SC Twój vs. wyliczony. Jak masz pochylony silnik - w dół, w górę czy centralnie - chodzi o widok z boku.
EDIT: no i czy masz jakieś winglety?
Pozdrawiam,
Przemek
Przemek
Re: Korkociąg
Aby wyjść z korka, powinno się zdjąć moc, stery w neutrum i chwilkę czekasz, aż samolot zacznie opadać nosem do ziemi. Jeśli masz ster kierunku to nim wyhamowujesz obroty płatowca w spirali. Właśnie uczę się tego na PPL (A) :) Nawet mam wideo z tej lekcji.
https://www.youtube.com/watch?v=TMogY5ZDl3Y
https://www.youtube.com/watch?v=TMogY5ZDl3Y
Pozdrawiam
Marcin
Marcin
Re: Korkociąg
toretto1995 startuję w trybie FBWA abym miał możliwość korekcji w razie wpadnięcia w korkociąg przełączając w manual.
Lotki w pozycji neutrum mam zadarte go góry ok 7 mm. Środek ciężkości u mnie wychodzi na 22.5 cm od przodu, silnik mam równolegle względem dolnej płaszczyzny. Skrzydło było oblatywane przez jednego z kolegów i latało normalnie w manualu, sytuacja stała się po jednym z ostatnich kretów, po naprawie już ma problemy z lotem i wpada w korkociąg.
Jest to moje pierwsze skrzydełko które mam już dwa lata i nie ukrywam że przy pierwszych lotach zaliczyło niejednego kreta, dzięki koledze FIATU skrzydło zaczęło w końcu latać. Latało dość długo bez żadnych kretów. Czas chyba odesłać na emeryturę i zbudować coś nowego.
Lotki w pozycji neutrum mam zadarte go góry ok 7 mm. Środek ciężkości u mnie wychodzi na 22.5 cm od przodu, silnik mam równolegle względem dolnej płaszczyzny. Skrzydło było oblatywane przez jednego z kolegów i latało normalnie w manualu, sytuacja stała się po jednym z ostatnich kretów, po naprawie już ma problemy z lotem i wpada w korkociąg.
Jest to moje pierwsze skrzydełko które mam już dwa lata i nie ukrywam że przy pierwszych lotach zaliczyło niejednego kreta, dzięki koledze FIATU skrzydło zaczęło w końcu latać. Latało dość długo bez żadnych kretów. Czas chyba odesłać na emeryturę i zbudować coś nowego.
Re: Korkociąg
To Źle!Poli25 pisze:startuję w trybie FBWA abym miał możliwość korekcji w razie wpadnięcia w korkociąg przełączając w manual.
Jak jest dobrze ustawiony i Prosty (bo po kretach już może takie nie jest, po Twoich ingerencjach), ma latać równo, jeśli ŚC jest odpowiednio ustawiony i bliżej nosa.
Jeśli są delikatne odchyły, to ustawiasz go podczas lotu próbnego i gotowe.
Bez tego, nigdy poprawnie nie oblatasz.. Jak się boisz, to znajdź kogoś kto się nie boi, lub poszukaj inne hobby, bo szkoda pracy, jak się boisz latać.