Strona 1 z 2

Budowa pierwszego 250

: wtorek 31 sty 2017, 15:21
autor: draco20051
Jako że to mój pierwszy post na forum, witam wszystkich serdecznie.

Mam już za sobą krótką przygodę z lataniem quadem, dokładnie xk x252. Pora zbudować coś samemu. W związku z tym chcę poprosić o sprawdzenie poprawności konfiguracji którą chce złożyć w całość:

1: Rama Carbon QAV 250 Mini Quadcopter FPV z amortyzacją ZMR-250
2: Rama - PDB V-OSD płyta centralna + PCB + BEC 5V i 12V dla dronów 250 QAV250 H250 itp
3: Kontroler Naze32 REV6 10DOF
4: Silnik Gemfan M-1806 2300KV CW/CCw - 2-3S - 135W - ciąg 520g
5: ESC Favourite Little-Bee PRO 20A 2-4S (No BEC)
6: Śmigła DAL 5030 - orange - 5x3 - 2xCW/2xCCW - DALPROP 4 szt
7: Odbiornik - zakup podyktowany posiadaną aparatura od XK X252 - futaba
8: Kamera HS1177 + nadajnik - okulary posiadam Eachine -007.
9: OSD - nie wiem jakie dokładnie pasuje do PDB - myślałem o MINIMOSD

Proszę o krytykę i wyrozumiałość. Dopiero zaczynam i z Waszą pomocą chciałbym uniknąć błędów.

Pozdrawiam
Mariusz

Re: Budowa pierwszego 250

: wtorek 31 sty 2017, 19:05
autor: Markon
Widzę, że duże parcie na zaopatrzenie ze strony abc-rc.pl ;)

Skromnym moim zdaniem, większość, tak samo jak i ja, mówię, że FC weź jakieś nowsze, oparte na F3 albo najlepiej F4.

Druga sprawa, to oczywiście fakt, że ZMR-250 to już wysłużona rama i wysłużona konstrukcja, większość osób wybiera 200/210/220. Nie jest to zły wybór, ale może być po prostu lepszy.

Silniki - 1806 mogą być za słabe na jakieś akrobacje, tak, wiele osób od tego zaczynało, ale jeśli masz wydać 190 zł za cztery 1806, to możesz równie dobrze kupić Racerstary BR2205 lub RF2205 z BG.com za ~130 zł. Ciąg na trójpłatowych śmigłach przy 4S osiąga powyżej 1 kg, więc moc jest olbrzymia i możesz ją regulować latając np na 3S albo ustawić odpowiednio Rate w konfiguratorze.

MinimOSD? Dobre i konfigurowalne, ale ja postanowiłem nie dobierać sobie ciężaru i kupić coś takiego.
http://www.banggood.com/RROSD-EVO-V1-12 ... mds=search
Proste OSD obsługiwane i konfigurowalne jednym przyciskiem, mierzy czas lotu, zużyty prąd i obecne napięcie, ma miejsce na buzzer, więc możesz ewentualnie zrezygnować z tego miernika na pojedyncze cele w celu odchudzenia konstrukcji. Jest też wiele FC z wbudowanym OSD albo w ogóle All In One i masz PDB, OSD, FC nawet i z transmiterem video w jednym. Choć zalecam jednak posiadanie FC i PDB osobno, to wpakowanie gdzieś OSD uprości Twój build.

Re: Budowa pierwszego 250

: środa 01 lut 2017, 20:14
autor: draco20051
Hej, dzięki za uwagi Markon. Co do sklepu to wcale się nie upieram :) To był tylko przykład.

Odnosząc się do Twojej wypowiedzi:
1. Rama już jest więc tutaj nie będę nic zmieniał
2. PDB będę szukał coś mniejszego z OSD
3. Silniki takie jak proponujesz do tego regulatory 30A - nie za duże?
4. Szukam jeszcze pomocy w temacie FC. Za twoją rada poszedłbym w F4 i tutaj potrzebuję pomocy. Czy są i czy jest sens pchać się w F4 z barometrem i kompasem ? Czy baro i inne pomocnicze można w konfiguracji wyłączyć. Czy da się to ustawić tak jak mam obecnie w X252 że przełącznikiem na aparaturze zmieniam tryby stabilizowany/acro ?
5. Pakiety kupię na razie po sztuce 3S i 4S w okolicach 1500 mAh żeby zobaczyć różnicę między lataniem na nich.

Re: Budowa pierwszego 250

: środa 01 lut 2017, 20:52
autor: Adrián
draco20051 pisze:Czy baro i inne pomocnicze można w konfiguracji wyłączyć. Czy da się to ustawić tak jak mam obecnie w X252 że przełącznikiem na aparaturze zmieniam tryby stabilizowany/acro ?
Da się wyłączyć, ale ogólnie nie ma potrzeby ich stosowania.. Do tego większe koszty, które lepiej przeznaczyć na lepsze podzespoły.
Naucz się latać acro.
Można zmieniać tryby, takie jak ustawisz (które są dostępne)

Jak się boisz, poćwicz na symulatorze latanie acro. Jak się nauczysz, nie będziesz chciał słyszeć o żadnych wspomagaczach.

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 16:45
autor: Markon
Do 2205 jest najlepiej właśnie 30A kupić, jest to pewnie trochę za dużo, dopóki nie będziesz śmigał na pełnym ciągu cały czas, ale warto mieć ten zapas, bo wiesz, że nie jesteś w stanie ich spalić. Kiedyś może na 5S wsiądziesz i ta nadwyżka prądu akurat się przyda :D

Ja osobiście latam na 20A i nie widzę w tym problemu, szczególnie, że dopiero się uczę i nie katuje tak tych silników, a PDB wyświetla mi pobór prądu i nie widzę, żeby ciągnęło jakąś masakryczną ilość prądu.

Co do PDB, najważniejsze według mnie informacje, to napięcie pakietu, to musisz mieć. Zużycie prądu też jest przydatną informacją, bo nie zawsze pakiet traci napięcie liniowo, a może być tak, że przy pewnym granicznym zużyciu, napięcie na celi spadnie na raz o 0,3V i możesz mieć problem. RSSI też jest przydatne. Jeśli dla kogoś jakieś inne informacje są ważne, to niech pisze śmiało, na tej podstawie dobieraj OSD.

Co do trybu latania, baro i kompas to zbędne rzeczy. Do latania racerem jest Ci potrzebne tylko gyro i akcelerometr, przy FPV lubię unieść się nad ziemię, zawisnąć w trybie Horizontal, założyć gogle i dopiero przełączyć na Airmode (Acro), do żadnych z tych rzeczy baro i kompas mi się nie przydadzą.

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 19:15
autor: draco20051

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 19:21
autor: Adrián
Niedostępna.

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 21:19
autor: Kenobi36
To co mogę doradzić, o silnikach 1806 zapomnij. Ja nawet 175tce ze śmigłami 4" mam 2205.

Baro i Magnetometr raczej do ścigacza nie jest potrzebne, z resztą z tego co słyszałem to baro w naze32 i pochodnych f3 f4 bardzo kiepsko działa.

Do 2205 2300kv na 4s regulator 20A spokojnie wystarcza, ja mam nawet w ścigaczy z 2205 2633kv, aczkolwiek technika idzie do przodu i aktualnie regle 30A są podobnej wielkości więc to też nie jest zły wybór.

Naze32 troszkę przeżytek choć jeśli ma być tanio to nie jest to zły wybór. F3 w stosunku do naze32 ma koprocesor matematyczny więc pętle PID oparte na operacjach zmiennoprzecinklowych wykonują się szybciej. Od pewnego jednak czasu kod dla naze32 został na tyle zoptymalizowany że też świetnie na tym fc działa. Osobiście przeszedłem z naze32 na F3 i nie widzę różnicy.

Śmigła, nie baw się w żadne 5030 tylko id razu w 5045 trójłopatowe, mocne sztywne jak DAL T5045 v2 czy KingKong 3x5045, nie będą się za często łamać więc sporo zaoszczędzisz a jak będzie za dużo mocy ograniczysz zakres gazu w aparaturze i będzie luz.

Kamerka HS1177 OK

OSD, jak chcesz OSD to tylko wbudowane w PDB lub FC. I jeśli już to szukaj aby był czujnik pradu. Jak dobrze skalibrujesz i bedziesz pilnował zużytych mAh to nigdy nie rozładujesz nadmiernie pakietu. Pomiar mAh daje najpewniejsze dane co do stanu naładowania pakietu, napięcie na pakiecie lub latanie na czas wymaga troszkę nauki ale też daje radę.

Szkoda też że wszedłeś w tą ramę to to ciężkie krówko jest, wielkie ale w sumie na poczatek jest dużo miejsca do zagospodarowania.

Gorzej z upchaniem wszystkiego w takim chrabąszczu jak mój ostatni build :-)
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 132&t=6744

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 21:21
autor: lesz
i jak widzisz na BG "restocking, ...soon" to lepiej pisz od razu na livechat o dokladniejsze informacje, bo ich restock "soon" potrafi trwac od 2 tyg. po ...nigdy :D
sam mam z 2-3 rzeczy gdzie czekam juz ponad 2 tyg. i nadal nic... dzis chat powiedzial cos o polwie lutego, ale to raczej sciema niz prawda ;)

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 21:49
autor: Adrián
Kenobi36 pisze:mocne sztywne jak DAL T5045 v2 czy KingKong 3x5045, nie będą się za często łamać więc sporo zaoszczędzisz
Z drugiej strony jak przesadzisz ze sztywnością i wytrzymałością śmigieł, to silniki dostaną po.. Dlatego to słaba oszczędność. Lepiej wymieniać częściej dużo tańsze śmigła.

Re: Budowa pierwszego 250

: czwartek 02 lut 2017, 21:56
autor: Kenobi36
Nie ma szans na uszkodzenie silnika 2205 z ośką 3mm przez zbyt sztywne śmigło. Do uszkodzenia silnika dochodzi tylko przy bezpośrednim trafieniu dzwonkiem w twarda przeszkodę.
Ja jakoś zawsze latałem na RCXach, moje piersze przelatały 1000 pakietów i poszły do kolegi, łożyska choć chrobotały to w lataniu to nie przeszkadzało. Aktualnie mam kolejne RCXy. w żadnym nigdy nie zgiąłem żadnej ośki przy upadku na ziemię. Raz przydzwoniłem dzwonkiem w gałąź i po tym wymieniłem ośkę za 10zł.

A co do cen śmigieł to tani silnik to ok 40 do 60zł.
Podczas sesji treningowej ok 30 pakietów, średnio jest od 10 do 20 kretów choć ostatnio nieco mniej. Na tych 10 do 20 kretów aktualnie średnio wymieniam 2 śmigła choć na upartego dałoby się latać.
Jak zaczynałem na delikatnych śmigłach to potrafiłem ich wymienić 10 podczas jednego dnia tylko dlatego że czasami się dało wyprostować. Najgorsze były pierwsze HQpropy, fajne, duży ciąg, wyważone i strasznie łamliwe, zawsze przy korzeniu, przy jednym krecie można było stracić 4 śmigła 6zł/para. Jeden dzień latania i pochłaniały koszt jednego lub więcej silników.

Re: Budowa pierwszego 250

: piątek 03 lut 2017, 13:12
autor: draco20051

Re: Budowa pierwszego 250

: piątek 03 lut 2017, 19:17
autor: Kenobi36
To PDB co podałeś nie ma czujnika prądu, poza tym jak się daje pełny gaz to obraz znika bo zasilanie MAX jest zbyt mało stabilne.
Pomyśl o takim:
http://www.banggood.com/RROSD-EVO-V1-12 ... 90129.html
Nie jest tak funkcjonalne tak te oparte na MAX ale nie będzie problemu z ustawieniem , robi się wszystko jednym guzikiem.

Re: Budowa pierwszego 250

: sobota 04 lut 2017, 21:03
autor: Markon
To właśnie RROSD spaliłem dzisiaj :D
nie spojrzałem, że 5V jest połączone (błędnie, nie powinno tak być) z 12V w momencie w którym nie dotykałem nawet tego (czyli było oryginalnie źle zrobione) i całe PDB szlag trafił. Same pady tak małe, że trzeba mieć dobrego skilla do tego.
Co do śmigieł, polecam te
http://www.banggood.com/10-Pairs-Kingko ... mds=search
Zrobione z PC, więc nie łamią się od razu i są dość lekkie, dlatego quad będzie szybciej reagował na zmianę drążka "gazu".

Re: Budowa pierwszego 250

: niedziela 05 lut 2017, 07:04
autor: Kenobi36
Daj fotkę i zaznacz co jest nie tak bo ciekaw jestem.