RCConcept -> model tiricoptera

Autorskie projekty naszych użytkowników

Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

Klenio pisze:
mifau pisze:Ciekawe moze byc porownanie tricoptera na zyroskopach ST i jakiegokolwiek quadro na zyroskopach ADX....
Myślę, że będzie ku temu okazja.
Chcialbym tylko zaznaczyc, ze mialem na mysli zawis bez udzialu pilota. Puszczasz i wisi (albo nie ;-) ).
Klenio pisze:
mifau pisze:Mam jeszcze pytanie odnosnie samego algorytmu okreslania pozycji w przestrzeni. Jakiego algorytmu uzywacie do eliminacji dryfu zyroskopow?
Pozwól, że podam to w późniejszym terminie. To nie jest tajemnica - po prostu nie wiem, zajmują się tym ludzie którzy się na tym znają lepiej ode mnie, ale pracują do 16.00 ;-).
Czyli droga jeszcze dluga jak mniemam....
Pozniej beda filtry cyfrowe na te zyroskopy i akcelerometr, walka z PID'em....
Gdybyscie potrzebowali jakiegos wsparcia, to sluze pomoca (chociaz tez pracuje do 16:))
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

diem pisze:Nie trzeba budowac trikoptera zeby wysnuc takie stwierdzenia. Smiglo+silnik dzialaja jak zyroskop mechaniczny, cale te obciazenie bedzie przekazane na serwo, czas reakcji serwa bedzie rowniez nieporownywalnie wiekszy od reakcji samego silnika. Latacie zreszta heli, wiecie jak szybkiego serwa potrzebuje ogon w ktorym male lopatki są zreszta bokiem a nie tylko pod kątem.
Wydaję mi się, że w tak skomplikowanych tematach nie można wysnuwać stwierdzeń, trzeba być pewnym.

Zgadzam się z tym że w heli serwo musi być mocne, ale ogon w heli ma zupełnie inną dynamikę niż dron. Dron nie musi się zatrzymać w punkcie tak jak śmiglak w hard 3D.

Serwo nie ma wpływu na lot. Jeśli dron leci w pozycji to serwo nic nie robi. Zastosowanie mechaniki nie pogarsza lotu postępowego. Za to zwiększa zwrotność modelu - to w końcu zmienny ciąg silnika. Wystarczy lekko przechylić oś silnika a obrót wokół osi yaw ma bardzo dużą prędkość i dynamikę nieosiągalną przy quadach. To wynika po prostu z fizyki - nie mówię tego, żeby wykazać wyższość tri nad quadem. Oba modele mają jak wszystko w przyrodzie plusy dodatnie i plusy ujemne. Nie chodzi tutaj żeby gloryfikować jedna lub drugie rozwiązanie.

Quad jest rewelacyjnym copterem, bo nie ma elementów mechanicznych, które są najbardziej zawodne w modelach. To jest jego cecha, która stawia go pewnym segmencie rynku.

Tri ma dla mnie bardzo ważna przewagę jest tańszy - nie ma dodatkowego silnika, śmigła i regulatora. Wiem, że jest serwo oraz mechanika obrotowego ogona, ale to jest tańsze niż 4 zestaw napędowy w quadzie. Dodatkową zaletą o której nie wiedziałem jest brak konieczności stosowania lewych i prawych śmigieł. Krzysiek właśnie do mnie dzwonił i mi o tym powiedział ;-). Latał w strefie zona industriale i zgasł mu silnik na przednim ramieniu. Wylądował ale złamał ostatnie prawe śmigło. W związku z tym założył lewe przepiął fazy na silniku i w górę. Ponieważ na ogonie ma GY-520 w HeadLock'u, więc silnik ogonowy przechylił się bardziej na bok, żeby zrównoważyć większy moment przednich ramion i po sprawie - poleciał dalej. To jest z kolej cech, której nie ma quad. Możliwość stosowania jednakowych śmigieł to cecha która będzie istotna dla naszych potencjalnych klientów. Wybór zwykłych śmigieł w polskich sklepach modelarskich jest ogromny - nie trzeba na nie czekać i nie trzeba ich ciągnąć spoza granic naszego kraju.
diem pisze:Mam nadzieje ze damy rade z prototypem na zlot, bedzie to najlepsza okazja zeby sobie polatac copterami :D
Trzymam za Was kciuki i oficjalnie deklaruję, że kupię Waszego quadrotartaka, bo chcę mieć polskiego quada ;-).
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

mifau pisze:Chcialbym tylko zaznaczyc, ze mialem na mysli zawis bez udzialu pilota. Puszczasz i wisi (albo nie ;-) ).
mifau jak puszczam to mi jeszcze nie wisi. Mój przyjaciel w wieku 50+ mówi, że to się zdarza dopiero po 40-tce - czyli spoko mam jeszcze 5 lat na dopieszczenie patyczaka.
mifau pisze:Czyli droga jeszcze dluga jak mniemam....
Mamy nadzieję, że nie ;-).
mifau pisze:Pozniej beda filtry cyfrowe na te zyroskopy i akcelerometr, walka z PID'em....
Filtry cyfrowe myślę, że damy radę. PIDa mamy chyba nieźle obcykanego - nasz żyroskop działa nieźle. Tu jest oczywiście inny obiekt, ale wiem jak dobrać parametry, więc nie powinno być problemu.

Cały sukces i jakość żyroskopy leży w badaniach obiektu i strojeniu PID w układzie docelowym. W przypadku modułu sterującego pójdziemy utartą już ścieżką, czyli stanowisko obrotowe i dobór parametrów on-line.
mifau pisze:Gdybyscie potrzebowali jakiegos wsparcia, to sluze pomoca (chociaz tez pracuje do 16:))
Chętnie - kwestia ustalenia warunków współpracy.
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

Klenio pisze:Dodatkową zaletą o której nie wiedziałem jest brak konieczności stosowania lewych i prawych śmigieł. Krzysiek właśnie do mnie dzwonił i mi o tym powiedział ;-).
To mozesz smialo powiedziec Krzyskowi, ze sie pomylil ;-)
Vide produkt Walkera...

Klenio pisze:PIDa mamy chyba nieźle obcykanego
No to pytanie podchwytliwe...
Za co odpowiedzialny jest element "D". Jakbys to opisal wlasnymi slowami? :mrgreen:

Klenio pisze:... czyli stanowisko obrotowe i dobór parametrów on-line.
Czyli tak jak napisalem komus "od Was" (prawdopowodbnie) w swoim watku ;-)
Ale serio mowiac.....to faktycznie najprostsza droga. I najbardziej skuteczna.
Przegob kulowy ...itp

Klenio pisze:Chętnie - kwestia ustalenia warunków współpracy.
Ja nie mam. Robie to dla przyjemnosci i ku uciesze ludzi.
btw. ktos pare razy napisal ze "Polski Quadrocopter" to projekt komercyjny....
To z zalozenia nieprawda.Ale zostawmy to...
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Klenio pisze:Wystarczy lekko przechylić oś silnika a obrót wokół osi yaw ma bardzo dużą prędkość i dynamikę nieosiągalną przy quadach.
Niestety bardzo sie mylisz. Quad potrafi krecic sie szybciej nawet od heli, wlasnie dzieki lewym oraz prawym śmigłom - tutaj decyduje fizyka wlasnie, roznica obrotow silnikow oraz odpowiedni komputer.

Lewych smigiel w Polsce jest mało - na razie, bo nie bylo zastosowania :) Ich cena nie odstaje jednak mocno.

Jesli chodzi o serwo w tri to pracuje caly czas, jest non stop obciazone, tak samo jak jakiekolwiek serwo stabilizujace na żyroskopie. Obnizenie czulosci na osi yaw sprawi ze model bedzie dryfowal. Zbyt mocna proba stabilizacji sprawi ze bedzie drgało. Mam nadzieje ze uda Wam sie dobrac zloty srodek, nie bedzie to jednak latwe.


edit: mifau ja to juz Ci wytlumaczylem kilkukrotnie co sądze o smiglach pod kątem w quadach :D jak juz nie bedziesz mial co robic to sobie potestujesz hyhyhy
Ostatnio zmieniony środa 17 mar 2010, 21:14 przez diem, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Michał
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

mifau pisze:No to pytanie podchwytliwe...
Za co odpowiedzialny jest element "D". Jakbys to opisal wlasnymi slowami? :mrgreen:
mifau są lepsi ode mnie w odpowiedzi na to pytanie ;-).
mifau pisze:Czyli tak jak napisalem komus "od Was" (prawdopowodbnie) w swoim watku ;-)
Nie wiem co rozumiesz pod sformułowaniem komuś "od nas". Wydaję mi się to zupełnie niepotrzebnym zaśmiecaniem wątku.

Z mojej strony chyba EOT, ponieważ miały być pytania techniczne, a jest lekka strata czasu na którą nie mogę sobie pozwolić ;-). Mam do przetestowania nowe silniki... oraz całą masę innych tematów związanych z wdrożeniem naszego nowego produktu.

Nie będzie mnie do przyszłego tygodnia - pojawię się jak poskładam regulatory do patyczaka.
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

A myslalem ze wchodzimy juz na konkretna sciezke :D
pozdrawiam
Michał
Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

Klenio pisze:
mifau pisze:No to pytanie podchwytliwe...
Za co odpowiedzialny jest element "D". Jakbys to opisal wlasnymi slowami? :mrgreen:
mifau są lepsi ode mnie w odpowiedzi na to pytanie ;-).
Ups....
Daj znac jak sie dowiesz ;-)

Boje sie, ze to nie koniec niespodzianek ;-)

Klenio...nie trzeba byc agresywnym. Nie atakuje Ciebie.... po prostu pytam
Klenio pisze:Mam do przetestowania nowe silniki...
Niech zgadne....2822 , ktory mial byc w wersji produkcyjnej spalil sie....? (pytanie absolutnie serio i na temat)
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

diem i mifau cały pic na wodę polega na tym, że ja nie muszę tego wiedzieć ;-).
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

Klenio pisze:diem i mifau cały pic na wodę polega na tym, że ja nie muszę tego wiedzieć ;-).
No tak, marketing polega na mowieniu tego co chca uslyszec ludzie... ;-)

A myslalem, ze to watek techniczny...

Z calym szacunkiem oczywiscie.
Btw. nie robmy OT.... ja juz sie wypisuje z OT.Moge tu posprzatac jesli uznacie to za stosowne...
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

Nie podoba mi się zmiana treści Twoich postów ;-). Więc ma do Ciebie pytanie czy jest to konieczne?

Odpowiadam nie spalił się 2822 lata w prototypie z regulatorami MISTERY.

Mam do przetestowania silniki Turnigy - SK2830-750 i SK2822-1200 ze śmigłami GWS: HD9050x3 oraz HD-8040x3 - oba w wersji normalnej i R.

Tylko nie piszcie Panowie, że na tych się nie da, są złe i nie będzie latało. Sprawdzę i sam to ocenię.

EDIT by Klenio:
- poprawienie literówki
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

Klenio pisze:Nie podoba mi się zmian treści Twoich postów ;-). Więc ma do Ciebie pytanie czy jest to konieczne?
Nie nie. To bylo pytanie do Ciebie.
Sam jestem przeciwnikiem jakichkolwiek edycji.
(dlatego stare forum mi nie odpowiadalo...)
Klenio pisze: śmigłami GWS: HD9050x3 oraz HD-8040x3 - oba w wersji normalnej i R.
W ramach wspolpracy podpowiem...
Probowales je wywazyc? Sa niestety mocno niedorobione.
Najciezsza jest lopata z napisem GWS, najlzejsza ta bez napisow. Sprawdz...

Klenio pisze: Tylko nie piszcie Panowie, że na tych się nie da, są złe i nie będzie latało. Sprawdzę i sam to ocenię.
Da sie. Sam na nich latam :mrgreen:
Zreszta tez i na tych samych silnikach.... RCG potrafi byc kopalnia wiedzy (co nie?);-)
Po wywazeniu tych smigiel sprawdz czy nadal wygladaja profesjonalnie...
Ostatnio zmieniony środa 17 mar 2010, 21:46 przez mifau, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Klenio pisze:diem i mifau cały pic na wodę polega na tym, że ja nie muszę tego wiedzieć ;-).
No w koncu udalo nam sie wyrwac Cie w tego PR'a!! Super! :)

Wiesz, my bardziej technicznie rozmowy wolimy, jakies tam podstawowe pojecie mamy. Od razu zaznaczylem ze chcemy tu sobie pogadac, prezentacje mamy na innych forach :) Tutaj z ledwoscia jest 10 osob online, raczej malo kto do tych przemyslen dojdzie.

Na tym forum nawet poprawianie bledow i dopisywanie czegos jest zaznaczone jako edit wiec nie martw sie raczej o zmiane kontekstu. Jesli chcesz mozemy pisac post pod postem dla jasnosci.
pozdrawiam
Michał
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Zgadzam sie z mifaulem, GWSy trzeba traktować nożyczkami :/ Majac ich sztuk milijon wyszlo ze maja krzywą formę...
pozdrawiam
Michał
Awatar użytkownika
mifau
Posty: 1740
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:10
Lokalizacja: Sopot

Post autor: mifau »

No wlasnie.... moze tutaj sprobujemy wspolpracy?
Naped moze byc wspolny dla obu konstrukcji (chociaz my potrzebujemy smigiel L+R)....

GWS'y mamy mocno przecwiczone.
Wydaja odglos ciekawy (jak trzmiel :-D ), sa jednak strasznie "koslawe" i naprawde zle wygladaja (po wywazeniu..gdzie trzeba odciac z 5mm jednej lopaty!)
Ich skutecznosc tez jest nizsza niz 2lopatowych smigiel...
Ostatnio zmieniony środa 17 mar 2010, 22:04 przez mifau, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ