(ZA) wysokie loty
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
-
- Posty: 233
- Rejestracja: środa 22 cze 2011, 11:13
- Lokalizacja: Polska
-
- Posty: 746
- Rejestracja: czwartek 01 wrz 2011, 10:44
- Lokalizacja: Gdańsk
Dokładnie tak - podane przeze mnie godziny w tym przykładzie to już czas lokalny. To co jest w AUP (i ogólnie w wydawnictwach tego rodzaju) to czas UTC a więc taki, jaki pokazywany jest przez GPS.krall pisze:Dodam tylko, że czasy podawane są w UTC: czyli w lecie trzeba dodać +2h, w zimie +1h (w PL)breweryhills pisze:... Czyli od 7:00 można już latać, byle nie wyżej niż 130 metrów.
Pozdrawiam, Sebastian
Panowie sprawdźcie na tej mapie http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/POLSKA.jpg
czy można w granicach między Świdnicą a Wałbrzychem wzbić się wyżej?? nie znam się jestem zielony w takie klocki jak by wam na mapie nie wyświetliło to szukajcie koło Wrocka
dziękuję i pozdrawiam.
czy można w granicach między Świdnicą a Wałbrzychem wzbić się wyżej?? nie znam się jestem zielony w takie klocki jak by wam na mapie nie wyświetliło to szukajcie koło Wrocka
dziękuję i pozdrawiam.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=6540&start=15Marcin15 pisze:Może mi ktoś powiedzieć na jakiej max. wysokości mogę latać w tym miejscu, bo mapka podana przez kruku55 jest mało dokładna.
Niestety jesteś w strefie MATZ-wojskowe strefy ruchu lotniczego a one są na stałe zarezerwowane do GND czyli do samej ziemi. Poza wojskiem u ciebie nie wolno nikomu tam wlatywać dotyczy to się tez modelarstwa. Ale lepiej zadzwoń do FIS na nr:+48 22 574 7385 lub +48 61 896 7385 poinformują cię dokładnie i będziesz miął rozwiane wątpliwości.
Koledzy, nie ogarniam tych mapek - czy ktoś będzie tak uprzejmy i mi powie na jakich wysokościach można latać nad Nowymi Babicami i bezpośrednimi okolicami. Wiem, że to jest niedaleko lotnisk/podejść Modlina, Babic i Okęcia ale konkretnie nad tą mieściną nic nie lata...
O tu: http://maps.google.pl/maps?q=babice+now ... e&t=m&z=15
O tu: http://maps.google.pl/maps?q=babice+now ... e&t=m&z=15
Znalazłem taką prezentację może komuś pomoże http://www.authorstream.com/Presentatio ... owerpoint/
potrząc na moją mapę to Gliwice/Zabrze są w strefie oznaczonej FL095 czy to oznacza, że można latać 1000m? i co oznaczają strefy A i B? nie ma ich w klasyfikacji.
Znalzłem w końcu, w A można tylko IFR, a w B IFR i VFR i wygana ciągła łaczność dwukierunkowa i trzeba mieć pozwolenie AIC
potrząc na moją mapę to Gliwice/Zabrze są w strefie oznaczonej FL095 czy to oznacza, że można latać 1000m? i co oznaczają strefy A i B? nie ma ich w klasyfikacji.
Znalzłem w końcu, w A można tylko IFR, a w B IFR i VFR i wygana ciągła łaczność dwukierunkowa i trzeba mieć pozwolenie AIC
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
coper max 1729(na 5.8)
W polsce nie ma klasy A i B. Jest tylko C i G.
Generalnie temat modeli i prawdziwego lotnictwa to temat rzeka.
Jak latanie w strefie lotniska niekontrolowanego (np muchowiec, gliwice, bielsko czyli klasa G) to najlepiej uzgodnić z zarządzającym lotniskiem co i jak. U nas w Bielsku modelarze mają swój "kąt" na lotnisku i wiedzą gdzie latać aby samolotom nie przeszkadzać. Ale znam też przypadek zderzenia Cessny z (na szczęście) depronowcem. Skończyło się na strachu pilota i zniszczonym modelu, ale mogło być dużo gorzej.
Natomiast co do pytania poprzednika.
Polecam zapoznać się z mapką
http://ais.pata.pl/vfr/openpvfr.php?id= ... _EPGL_5_en
trzeba założyć konto i się zalogować.
Gliwice znajdują się pod sektorem TMA Kraków zaczyna się ono na wysokości 1700 M AMSL.
Jest to klasa C więc tam latac nie radzę, nawet lecąc normalnym samolotem trzeba złożyć plan lotu i ( zazwyczaj) posiadać transponder ( urządzenie powodujące że widać nas na radarze kontrolera).
Natomiast Zabrze leży już pod niższym sektorem który zaczyna się od 1050 M AMSL ( również klasa C.
Ale.
Poniżej znajduje się ATZ lotniska a Gliwicach (a zaraz obok Muchowca) i tam samoloty/ szybowce i wszystko inne również lata.
Jest to klasa G i to do pilotów należy zachowanie separacji.
W przypadku samolotów, szybowców czy paralotni jest to w miarę łatwe, bo są to w miarę duże obiekty. Dodatkowo mając łączność słyszymy w jakim rejonie kto lata i generalnie co się w powietrzu dzieje.
W przypadku ( relatywnie) niewielkiego modelu zachowanie separacji może być trudne.
Generalnie latanie w okolicy jakichkolwiek lotnisk czy lądowisk to spore ryzyko kolizji. Można próbować zgłaszać loty do FIS ( tak jak zgłasza się pokazy lampionów - o czym mało kto wie), wtedy taki informator poinformuje pilota ze w danej okolicy może latać model i ma mieć oczy dookoła głowy( chociaż i tak zwykle ma).
Nie wiem czy w przypadku planowanych wysokich lotów wyposażenie modelu w oświetlenie ( ideałem byłoby stroboskopowe - tak wiem zakłócenia)nie byłoby dobrym pomysłem. Ale to tylko moja sugestia z punktu widzenia pilota.
Jak ktoś będzie miał jakieś pytania o mapy lotnicze i strefy to walcie śmiało, od 4 lat większymi ptaszyskami latam, chętnie pomogę.
Pozdrawiam Marek.
PS. Czytam od dawna ale to pierwszy post, więc witam wszystkich.
Generalnie temat modeli i prawdziwego lotnictwa to temat rzeka.
Jak latanie w strefie lotniska niekontrolowanego (np muchowiec, gliwice, bielsko czyli klasa G) to najlepiej uzgodnić z zarządzającym lotniskiem co i jak. U nas w Bielsku modelarze mają swój "kąt" na lotnisku i wiedzą gdzie latać aby samolotom nie przeszkadzać. Ale znam też przypadek zderzenia Cessny z (na szczęście) depronowcem. Skończyło się na strachu pilota i zniszczonym modelu, ale mogło być dużo gorzej.
Natomiast co do pytania poprzednika.
Polecam zapoznać się z mapką
http://ais.pata.pl/vfr/openpvfr.php?id= ... _EPGL_5_en
trzeba założyć konto i się zalogować.
Gliwice znajdują się pod sektorem TMA Kraków zaczyna się ono na wysokości 1700 M AMSL.
Jest to klasa C więc tam latac nie radzę, nawet lecąc normalnym samolotem trzeba złożyć plan lotu i ( zazwyczaj) posiadać transponder ( urządzenie powodujące że widać nas na radarze kontrolera).
Natomiast Zabrze leży już pod niższym sektorem który zaczyna się od 1050 M AMSL ( również klasa C.
Ale.
Poniżej znajduje się ATZ lotniska a Gliwicach (a zaraz obok Muchowca) i tam samoloty/ szybowce i wszystko inne również lata.
Jest to klasa G i to do pilotów należy zachowanie separacji.
W przypadku samolotów, szybowców czy paralotni jest to w miarę łatwe, bo są to w miarę duże obiekty. Dodatkowo mając łączność słyszymy w jakim rejonie kto lata i generalnie co się w powietrzu dzieje.
W przypadku ( relatywnie) niewielkiego modelu zachowanie separacji może być trudne.
Generalnie latanie w okolicy jakichkolwiek lotnisk czy lądowisk to spore ryzyko kolizji. Można próbować zgłaszać loty do FIS ( tak jak zgłasza się pokazy lampionów - o czym mało kto wie), wtedy taki informator poinformuje pilota ze w danej okolicy może latać model i ma mieć oczy dookoła głowy( chociaż i tak zwykle ma).
Nie wiem czy w przypadku planowanych wysokich lotów wyposażenie modelu w oświetlenie ( ideałem byłoby stroboskopowe - tak wiem zakłócenia)nie byłoby dobrym pomysłem. Ale to tylko moja sugestia z punktu widzenia pilota.
Jak ktoś będzie miał jakieś pytania o mapy lotnicze i strefy to walcie śmiało, od 4 lat większymi ptaszyskami latam, chętnie pomogę.
Pozdrawiam Marek.
PS. Czytam od dawna ale to pierwszy post, więc witam wszystkich.
OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
coper max 1729(na 5.8)
Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)pma_ pisze:OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
Sprawdzę to w weekend
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
coper max 1729(na 5.8)
I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?pma_ pisze:OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
Sprawdzę to w weekend
Świat z góry wygląda lepiej
jeszcze nie, ale się wybioręmisiekkk pisze:I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?pma_ pisze:OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
Sprawdzę to w weekend
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
coper max 1729(na 5.8)