dzięki za link, bardzo ciekawie to wygląda
----------------------------------------------
a teraz mały update
doszedłem do wniosku, że moja wcześniejsza konstrukcja nie jest dość lekka, po wielu przemyśleniach zdecydowałem się rozebrać ją i zbudować nową konstrukcję
tym razem poszedłem w kierunku standardu, płyty centralnej bo taka wydała mi się najbardziej wydajna wagowo, ale z małymi zmianami, których nie znajdzie się w innych konstrukcjach
przede wszystkim NIE dzielę rurek, sá 2 rurki po 80cm długości i każda z nich jest w jednym kawałku, normalnie sztywność elementu centralnego dają 2 płyty, które muszą się zaciskać na rurkach, jedna płyta jest wiotka jak źdźbło trawy ale dwie dają konstrukcji sztywność, ze zrozumiałych względów jedna rurka musi więc być nad drugą co niejako automatycznie nadaje kopterowi symetryczny kształt w formie plusa +, z drugiej strony po zastanowieniu, plus czy X właściwie nie mają znaczenia, przesunięcia rur w osi Z nie będą miały wielkiego wpływu na lot czy stabilność, zakładam, że konstrukcja typu plus jest rzadziej stosowana z jednego powodu: jak się filmuje tylko do przodu to przednia rurka będzie zasłaniać kamerę, uważam jednak, że przy profesjonalnym filmowaniu nie ma to większego znaczenia bo filmuje się w każdym kierunku
w stosunku do wcześniejszej konstrukcji umiejscowiłem baterię poniżej płyty centralnej i wbudowałem system antywibracyjny do płyty na baterię a pod płytą na baterię znajduje się zacisk, który teraz utrzymuje podwozie a w przyszłości to samo podwozie będzie zamocowane pod gimbalem a gimbal pod płytą bateryjną
systemy antywibracyjne działają dobrze pod warunkiem, że są pod obciążeniem, bateria 1kg (może 2kg) + gimbal powinno wystarczyć do dobrej osłony antywibracyjnej
no i fotki:
w stosunku do konstrukcji wcześniejszej zmniejszyłem wagę o prawie 500 gram, to dużo i czas lotu znacznie się wydłużył
cały kopter bez baterii waży 1800 gram a ważył ponad 2300 gram
bateria 4s 5000mAh - było 12 minut jest 16 minut
bateria 5s 10000mAh - było 15 minut jest 22 minuty
przy czym (to dość ważne), nie mam telemetrii i polegam teraz wyłącznie na biperze, biper ustawiony jest na 3.5V, czyli właściwie mam jeszcze 0.5V w zapasie - to na wypadek gdyby coś miało się zdarzyć bo latania wciąż się uczę
4s jest nieco zbyt słabe na wagę koptera, latam dla zabawy i po prostu taką baterię mam, 5s jest właściwe dla tej masy, według mnie
test jest robiony podczas latania, to nie jest tylko zawis, to jest lot, lewo, prawo, obrót, w górę, w dół, zabawa z GPS itp - to jest lot, a każdy dobrze wie, że zawis jest dłuższy i podczas filmowania tak naprawdę nie lata się jak wariat ale spokojnie wznosi
podsumowując to teraz gdzie bym widział możliwości zejścia z wagi:
1) podwozie, teraz waży 160 gram a mogło by ważyć ok 100 poprzez zastąpienie zacisków aluminiowych mniejszymi plastikowymi + zmiana rur poziomych z 15mm na 12mm
2) kable, jak zważyłem to wszystkie moje złączki ważą ok 100 gram, gdyby zastąpić złączki lutowaniem będzie minus 100 gram
3) konstrukcja - tu chyba najmniej można oszczędzić ale można: zakładając, że konstrukcja koptera wykorzystuje tylko 4 ramiona z 8 silnikami, główne płyty nie musiały by być okrągłe, inaczej rozplanowane ESC mogły by wyeliminować jedną z płyt, no i na koniec właściwie wycięta płyta na baterię również mogła by być lżejsza
4) użycie lżejszych silników: teraz używam silników sunnysky x4108s 380kV, które ważą 113 gram, docelowo jednak będę wykorzystywał silniki v3508 380kV a one ważą 102 gramy, oba ważone wraz z kablami więc różnica wagi to ponad 10 gram, cóż niby nic ale przy 8 silnikach to będzie 80 gram a to już niemało
przy okazji nawiązując do silników, bardzo długo czytałem o nich by dobrać właściwe, początkowo x4108s wydawał się optymalny ale potem trafiłem na v3508 i mam nadzieję, że to one są najbardziej wydajne, tak chociażby pokazuje ecalc wydłużając czas lotu o kilka minut, wydaje mi się, że cały widz polega na ilości zębów i ilości przeładowań faz na jeden obrót, o ile dobrze pamiętam silniki z 24 zębami mają 256 kroków a silnik z 12 zębami jedynie 86, gdy silniki wirują 5-6 tyś obr na minutę krok przeładowania jest płynny niezależnie od ilości zębów, ale mniejsza ilość przeładowań może powodować pewne oszczędności, dodatkowo silniki v3508 mają najmniejszą oporność fazową i mają sprawność rzędu 90%