kopter do filmowania

czyli to co w kopterach a nie jest związane bezpośrednio z FC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
mate
Posty: 134
Rejestracja: piątek 01 lis 2013, 14:19
Lokalizacja: Zgierz/Wroc

Post autor: mate »

Ogólnie rzecz biorąc, na forach dużo jest rad w stylu: "zrobiłbym coś tak, a nie inaczej". Wielu z doradzających patrzy na to jednak przez pryzmat swoich wymagań i priorytetów odnośnie konstrukcji, nie bacząc na to, że ktoś może mieć zupełnie inne.
W dodatku mam wrażenie, że dużo opinii i sądów jest wyrażane na podstawie mało rzetelnych, zasłyszanych lub przeczytanych gdzieś informacji, bez empirycznego ich sprawdzenia. Wiadomo, że nie każdy ma czas, pieniądze i predyspozycje żeby stosować metodę naukową, więc w niektórych kwestiach wierzy na słowo. Potem taki ktoś buduje model - czasem wychodzi w miarę dobrze, więc podaje zasłyszane i wykorzystane przez siebie informacje kolejnym. I tak mamy gros w miarę dobrych modeli, a jednocześnie tworzy się mit.
- "Tak, to jest najlepsze rozwiązanie" (jakie znalazłem w internecie) :roll:

Jeśli ma się aspiracje do stworzenia czegoś lepszego, czasem trzeba iść pod prąd. Łączyć dobrze zbadane i przetestowane rozwiązania z nowymi, własnymi pomysłami.

Zatem Darku, nie poddawaj się! Kombinuj dalej, aż znajdziesz zadowalające Ciebie rozwiązanie.
Jako, że ten temat dał mi sporo inspiracji i podsunął parę pomysłów które zapewne wykorzystam we własnej konstrukcji, mam nadzieję, że dalej będziesz publikować postępy, nie przejmując się hejtem ;-)
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

Fiszbin pisze:Wszyscy widzę wychodzą z założenia ze jak mają pisać coś co reszta już wie to lepiej sobie darować. Na samym filmie mało widać i tez trudno konstruktywnie ocenić jak to lata.
Moim skromnym zdaniem jak na kopter do filmowania to brak szału. Trudno jest się do czego przyczepić i trudno się tez czymś zachwycić, poza wyglądem i wykonaniem ale to już było komentowane.
ok, przyjmuję do wiadomości I częściowo rozumiem, dla mnie, mimo, że cel 30 minut osiągnąłem to biper dawał znać o sobie niemal od początku, niby 30 minut, ale mało tam było samego latania - więc z jednej strony osiągnąłem cel a z drugiej nie do końca tym bardziej, że cel to latanie z gimbalem

ale, przez 3 inne konstrukcje ostatecznie doszedłem do czegoś co mnie osobiście odpowiada I (według mnie) daje ponadprzeciętne możliwości
za to kwestia napędu jest na dobrej drodze acz wciąż niezbyt dobrze dobrana

tu mam pytanie ciebie - jakie powinny być postawione cele platformie do filmowania?

---
gazor, arku, wielkie dzięki za różne propozycje, ja mam sony, ale nie gopro, sam jestem ciekaw jak by to było gdyby gopro przyczepić choćby do mojego system antywibracyjnego
co do obciążania to sprawa się troche komplikuje

dla prostoty konstrukcji pracuję na 4 motorach ale docelowo chcę użyć 8 motorów - stąd I projektując wszystko biorę pod uwagę większą wage, prąd, baterie, ciężary I całą resztę
na razie wciąż nie jestem na to gotów, na razie mam dowód, że lata, według mnie lata nieźle, konstrukcja jest sztywna I stabilna I teraz chcę popracować nad samym napędem - inne silniki, inne śmigła, może większa bacteria

jak osiągnę dość mocy na 4 silnikach to dokręcę kolejne 4 polatam z cegłą

w międzyczasie zaś robię przygotowania do nowego gimbala

takie plany

----

dzięki mate
to wszystko kosztuje mnie nieco kasy, mnóstwo czasu, wiele nadziei I nieco rozczarowań I przyznam, że czasem dobrze usłyszeć dobrze o tym co się robi, lub w ogóle usłyszeć :)
Awatar użytkownika
kwinto
Posty: 304
Rejestracja: środa 27 lis 2013, 04:16
Lokalizacja: Toronto GTA

Post autor: kwinto »

Temat cały czas śledzony. Czekam na końcowy test 3 łopat ,oraz na lot z gimbalem.Te 30 min było wprawdzie w zawisie a nie w locie. Wiec moim zdaniem cel osiagniety tylko w 50%.
Ale Darku,, Show Must Go On'' czekam na dalsze testy!Powodzenia
Pozytywnie Zakręcony :)
Awatar użytkownika
Fiszbin
Posty: 885
Rejestracja: niedziela 19 sty 2014, 17:21
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Fiszbin »

darek pisze: tu mam pytanie ciebie - jakie powinny być postawione cele platformie do filmowania?
Nie chcę się odnosić a już z pewnością zmieniać postawionych celów, to Twoja maszyna i Twoje wymagania.
Zapytałeś jak lata a ja wziąłem pod uwagę niekonwencjonalne rozwiązania i oceniłem na "brak szału".

To znaczy ze taki lub bardzo podobny efekt można osiągnąć składają przykładowo FY650 a to znaczy ze środki i czas są niewspółmierne do osiągniętego efektu.
Na Twoją korzyść przemawia tylko fakt ze wygląda lepiej i zrobiłeś coś oryginalnego.
Odniosę się teraz do postu mate, samo klepanie po plecach nic nie wnosi do tematu bo darek stoi w miejscu i założę się ze robi lub planuje już v5.

Mam nadzieję ze nie zostałem zaliczony do grona hejterów. :->
TAROT Ironman FY650 - 3DR Pixhawk - MT3510 - Skywalker 4in1 - T-2D - Boscam 5.8GHz
Thingiverse: http://www.thingiverse.com/Eldrid/designs
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

Krzysiek - nie zostaniesz zaliczony...
ok, szału nie ma jeśli chodzi o samo latanie, z tej strony to rozumiem, osobiście nie oczekiwałam, że zamiast latać będzie fruwać, różnica między innymi konstrukcjami (mam taką nadzieję) jest, że mój kopter powinien przetrwać upadek, jest płaski I wszystkie elementy schowane, no I te inne rzeczy, o których pisałem - czyli to są te moje początkowe cele jakie chciałem osiągnąć rozpoczynając wersję 1

co do myślenia o kolejnej to I tak I nie
z wersji 4 jestem w pełni zadowolony, ale ma ona jeden minus: po ściągnięciu ramion trzeba je na nowo ustawiać, ja chcę by ostateczna wersja była taka, że wystaczy wsunąć, dokręcić I ma być jak przed demontażem

do tego dorobię mu płaszczyk, gimbala I gotowe, ale sama konstukcja już nie ulegnie większym modyfikacjom - wydaje mi się, że jest to jedyna możliwa konstrukcja, która spełnia początkowo postawione wymagania
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

mały update
dziś zamocowałem te duże śmigła 18 cali, potrójne na nowych silnikach SunnySky V3508 380kV
I klapa, silniki co prawda dały radę nimi zakręcić ale wszystko drżało jak diabli

Wnisek z tego jest jeden - śmigła muszą być wyważone a moje na pewno nie były
Wniosek drugi: jedynie śmigła 1552 nadają się do lotu bez wyważania - mo to pewnie związek z metodą produkcji oraz materiałem, 1552 są robione na wtryskarce a śmigła 18 są węglowe, robione częściowo ręcznie

nawiasem śmigła 18 cali są dwukrotnie cięższe od śmigieł 15 cali (tu mam na myśli komplety potrójne)
szczerze mówiąc chętnie bym spróbował jekieś lekkie śmigła nie składane...
zaraz do kogoś napiszę
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

mały update
dziś nauczyłem się kilku dobrze znanych rzeczy

1)
założyłem śmigła 18 cali, które nie bardzo potrafiłem wyważyć, kopter wpadał o ogromne wibracje a gdy chciałem nim lecieć to kret
nauczka: nie latać na nie wyważonyc śmigłach, jak coś wibruje to lądować I poprawiać

2)
w związku z numer 1 zaobserwowałem, że może przyczyną tak dużych wibracji była między innymi bateria, która leżała na płycie izolowanej od samego koptera amortyzatorami, niby amortyzatory nie są zbyt miękkie, ale dodając jedną wage do drugiej robi się ciężar, który dalej może wyolbrzymić wibracje
nauczka: pomysł ze sprzężeniem baterii z gimbalem niezły, ale wydaje mi się teraz, że stabilność koptera zyskuje jeśli on sam jest dość ciężki, na szybko znalazłem wspólne otwory I zamocowałem płytę baterii na sztywno
potem założyłem z powrotem potrójne śmigła 15 cali I sprawdziłem wibraje na zawieszeniu bo zawieszenie trzyma się do koptera poprzez amortyzatory
pare razy pomacałem zawieszenie podczas zawisu I jakoś nie zauważyłem ogromnej różnicy w drganiach
wniosek: pomysł ze sprzężeniem baterii dobry acz szywne mocowanie baterii lepsze

3) latając po ogródku zaczepiłem o gałąź I znów kret, tym razem kopter zleciał jak kanapka masełkiem w dół I nawet tak pacnął fajnie
oczywiście nic się nie stało, bacteria lekko wystaje ponad nawet GPS, odwróciłm koptera, zrestartowałem i dalej w powietrze
ale
jeden z motorów się troche obrócił I musiałem go wyprostować
wniosek a)
GPS mocowany na patyku to nie jest dobry pomysł a umieszczenie go nisko jest tak samo doskonałe jak nisko umieszczona bacteria
wniosek b)
należy dobrze wszystko przykręcać I może dodatkowa śrubka centralna była by niezłym pomysłem
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

mały update :)
dokonałem drobnych zmian

1)
dociąłem nową płytę baterii I na sztywno połączyłem płytę baterii do koptera, teraz bateria da większą masę samemu kopterowi I ta masa powinna w pewnym sensie przeciwstawić się wibracjom, zupełnie inny układ otworów daje lepsze możliwości montażu samej baterii jednej lub dwóch I lepszy rozkład masy, jeszcze większą sztywność


Obrazek

Obrazek

2) rozebrałem mocowania silników, zwiększyłem otwory do fi3 I dałem śruby M3, dodatkowo zwiększyłem ścisk zacisków bo oryginalne nie potrafiły ściskać dość mocno, na koniec zmieniłem same płyty mocujące na mniejsze

Obrazek

3) wmocniłem mechanism antywibracyjny - proste ale działa znakomicie, teraz część dumperów jest rozciągana a część ściskana niezleżnie w jakim kierunku - to dało jeden wspaniały efekt: kopter może się lekko gibać ale gdy dochodzi do pewnego punktu całe podwozie się purusza, czyli mamy swego rodzaju zabezpieczenie przed zbyt dużym gibaniem

Obrazek

teraz kopter waży 1820 gram
przy czym można by zaoszczędzić jeszcze kilkadziesiąt gram gdyby polutować to I owo na stałe, tyle, że w takiej sytuacji kopterowi nie można by było ściągnąć ramion do transport a teraz można


4) cały czas pracuję nad kopterem, piszę, że będzie lądować na gimbalu, wykrzystuję takie a nie inne rozwiązania, bawię się z takim a nie innym podwoziem a nikt właściwie nie wie jak będzie wyglądać dalsza część całego system

oto więc fotka przedstawiająca gimbala, gimbal na fotce wykorzystuje nogi z koptera, na razie nie ma zainstalowanej osi fi15 do zamocowania do koptera ale będzie miał ;-)
gimbal wraz z motorami waży ok 700 gram, motory są dość duże podobnie zresztą jak I cała konstrukcja gimbala, który prawdopodobnie będzie w stanie stabilizować aparaty do masy ok 1kg (motor yaw to 4114, 24-o zębowy jakich ludzie używają w gimbalach z 5D)
gimbal ma możliwości dostosowania swoich wymiarów do różnych aparatów, można mu zwiększyć głębokość, dostosować długość ramienia, podnieść lub obniżyć aparat, I na deser: wykorzystuje szybkozłączkę typu arca do zamocowania aparatu, na której można dokonać mikro ustawienia balansu, na deser 2, cały gimbal przykręca się I odkręca jedną śrubką I można mu zainstalować kierownicę do pracy ręcznej dzięki temu prostemu featurowi, że wykorzystuje oś na silnik yaw 15mm, która to średnica jest typową do tzw DSLR rig, do którego na rynku jest multum mocnych aluminiowych zacisków

przy czym należy tu wspomnieć: cały czas testuję 4 motory, moje założenie jest następujące: 4 motory mają latać pół godziny na pewnej baterii, jeśli dołożę kopterowi kolejne 4 motory I kolejną baterię to mogę dołożyć gimbala o masie zbliżonej do koptera I czas lotu będzie podobny jak przy 4 motorach bez gimbala
sam kopter waży ok 700 gram, ale ma części wspólne elektroniki czy mechaniki jak kontroler, radio, BEC, mocowania silników, płytę rozprowadznie energii itd
można by więc założyć, że całość to ok 1200 gram, czyli mniej więcej tyle co mój gimbal + sony nex 5

Obrazek

a teraz pytanie podchwytliwe: czy ktoś byłby zainteresowany moim kopterem I gimbalem czy buduję jedynie dla siebie?
szczerze mówiąc kopter wraz z gimbalem mógłby pójść do nowego domu...
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: IvanM »

darek pisze: czy ktoś byłby zainteresowany moim kopterem I gimbalem czy buduję jedynie dla siebie? szczerze mówiąc kopter wraz z gimbalem mógłby pójść do nowego domu...
W punkcie w którym kończy się hobby i zaczyna komercja należy chyba przede wszystkim przekonać, że produkt bez najmniejszych wątpliwości spełnia swoje zadanie.
Wygląda fajnie, ale jeżeli ma służyć do filmowania - to jest mi w sumie obojętne czy ma baterie na górze, na dole, ile waży i jak wygląda: najpierw interesuje mnie jak filmuje i potem jak praktyczny jest w codziennej pracy filmowca.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

A także zaczynają się zaproszenia do działu handlowego/Sprzedam jeżeli to pojedyncze sztuki lub Oferty firm i sklepów jeżeli kolega rusza z rozmachem.
Ten wredny...
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

na razie jeszcze z niczym nie ruszam, zamówiłem materiał za kilka tysięcy I krótko mi w portfelu - w związku z tym pomyślałem, że wspomnę o ewentualnym odstąpieniu tej wersji koptera bo nie zamierzam go rozbierać, albo zostanie w tym stanie do testów lub zabawy, albo pójdzie

IvanM, wydaje mi się, że pytanie jest trochę źle postawione, podobnie jak wczęsniej, kiedy pytanie brzmiało jak będzie latać
według mnie pytanie powinno brzmieć jak długo będzie latać
coś co nie filmuje przestaje spełniać swoją funkcję

co do tych drobnych szczgółów, cóż, ja myślałem, że te szczegóły mają znaczenie
niedawno widziałem kopter po upadku - totalna delmolka wszystkiego, moja konstrukcja teoretycznie powinna to przetrwać, bateria od gory, cóż, niby nic, ale jeśli nigdy nie zakładałeś baterii od góry to nie wiesz o czym mówisz, elektronika w jednym miejscu w prosty sposób demontowalna?
znów..., uciekł mi F550 I się rozbił - zacząłem remont I nigdy nie skończyłem, a wymiana regulatora w moim to jakieś 5-10 minut
nie bardzo ma sens przytaczać tu wszystkich drobnych udogodnień, które są zawarte w tej niepozornej konstrukcji, jak ktoś chce poczytać to zapraszam do lektury moich wcześniejszych wpisów, dla mnie osobiście te wszystkie drobne rzeczy robią wielką różnicę, tym bardziej, że osiągnąlem ponad 30 minut zawisu, mimo, że konstrukcja nie ma pobijać rekordów I nie jest to moje ostatnie słowo w tej kwestii, nowe motory (czerwone) mają oszałamiającą specyfikację a ja mam nową baterię 6s do testów
john
Posty: 2
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 22:58
Lokalizacja: Świat

Post autor: john »

W sumie nawet nie wiemy czy został osiągnięty cel 30 min latania.
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Post autor: darek »

akurat to jest lekko dyskusyjne, to prawda, miałem nieco ponad 30 minut ale bardziej zawisu, niż latania, dlatego chcę spróbować inne motory I inną baterię
niemniej jednak podczas filmowania nie gania się jak szlony lecz co najwyzej bardzo wolno leci, coś zbliżone do zawisu, mimo wszystko a nie akrobatyki
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re:

Post autor: IvanM »

darek pisze:IvanM, wydaje mi się, że pytanie jest trochę źle postawione, podobnie jak wczęsniej, kiedy pytanie brzmiało jak będzie latać
według mnie pytanie powinno brzmieć jak długo będzie latać
Trudno zgodzić mi się z czymś takim, bowiem ten wątek nazwałeś "Kopter do filmowania" a nie "Kopter do długiego latania".
darek pisze:niemniej jednak podczas filmowania nie gania się jak szlony lecz co najwyzej bardzo wolno leci, coś zbliżone do zawisu
Niestety nie. Za paru wyjątkami filmuje się z góry raczej obiekty statyczne a akcję nadrabia się ruchem kamery. Przy większej wysokości nawet 70km/h w obrazie prawie jest niewidoczne, więc zasuwa się ile tylko kopter wydusi.
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

ok, przyjmuję argumenty
jakkolwiek dalej oba uważam za nieco dyskusyjne
mnóstwo ludzi, na przykład kupuje S1000, w którego specyfikacji nie ma: latać 70km/h na wyskokości 300m przez 30 minut
zresztą wydajność napędu jest I tak nieco drugorzędne, kupując koptera gotowego oczywiście patrzysz na jego specyfikację, ale kupując ramę patrzysz na specyfikację ramy a napęd musisz sam dobrać, jeśli sama rama waży 2kg to wiesz na czym stoisz, jeśli rama waży 700 gram I może mieć zainstalowany napęd taki sam jak w tej ramie ważącej 2kg to wiesz, że baterię będziesz woził za darmo
moje cele są znane od początku, ale niekoniecznie moje wyobrażenie o naędzie jest zbieżne z wyobrażeniem innych, ja z założenia chcę użyć śmigła 15 cali 3-łopatowe, bo na przykład jestem zbyt leniwy by bawić się w wyważanie, jeśli zaś konstrukcja moja jest w stanie zaakceptować śmigła 18 cali to będziesz miał duże pole do popisu

na pewno wymierną jest jedna podstawowa informacja: moja rama, która ma takie to a takie możliwości waży tyle to a tyle, o ile dobrze pmiętam ok 700 gram I to możesz sobie porównać z innymi konstrukcjami I od razu wiesz, która będzie latać dłużej

co do filmowania - wychodzę z założenia, że cały system będzie filmować równie dobrze jak każdy inny dobrze filmujący system, nie ma czegoś takiego jak stabilny film albo jeszcze stabilniejszy, jak coś jest stabilne to jest stabilne a jak nie jest w pełni stabilne to jest do kitu, stabilność jakkolwiek tylko częściowo zależy od samego koptera a głównie zależy od gimbala

w tych wszystkich różnych takich I podobnych dyskusjach widzę jedną drobną zależność: praktycznie wszyscy hobbyści z wielką krytyką potrafią się odnosić do cudzych konstrukcji a jednocześnie robią maślane oczy do s800, s1000 I całej tej gromady (moim zdaniem) trochę bubli, a tu piję na przykład do specyfikacji wagowej gdzie konstrukcje DJI, jakże piękne, ważą po 2-4 kg I nikt jakoś nie bije się o kolejną minutę a jedynie akceptuje, że tak musi być

no ale nic, moim celem jest stworzenie sytemu, który będzie mi w pełni odpowiadał, co nie znaczy, że wymyślone przeze mnie rzeczy będą odpowiadały innym, na przykład ja jestem dumny z baterii montowanej od gory a tobie to wisi, jeśli mój system miałby znaleźć się w sprzedaży jako oferta handlowa będzie to oferta ramy a nie całego gotowego koptera, napęd, sterownik, ESC, szybkozłączki - to wszystko będzie w gestii nowego nabywcy
ODPOWIEDZ