I nie latać z FPV na LRS-ach poza VLOS, bo można w samolot przyp...jelcyn pisze:Ogólnie trzeba latać w takich miejscach aby w razie awarii sprzętu zapewnić bezpieczeństwo. Biorąc pod uwagę autonomiczny układ sterujący i pojemność baterii należałoby zachować kilka kilometrów odległości od "kupisk ludzkich".
doszła do mnie plota-POLICJA zarekwirowała drona(y) Wrocław
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
I to jest najzabawniejsze pytanie, bo:Karol93 pisze:W takim razie gdzie szukać pełnej puli przepisów ?
1. Nawet specjaliści w zakresie prawa nie znają wszystkich aktów prawnych wydanych i obowiązujących w PL - patrz na przykład tak popularna dziedzina prawa jak podatki, czy ostetnie dyskusje telewizyjne tzw. autorytetów przy okazji "afery Wprost". Na prawie lotniczym w PL zna sie jeden człowiek - prof Marek Żylicz. W wieku już mocno "po-poborowym". ULC, PAŻP, i inne agencje - same nie wiedzą co jest w uchwalanych przez nie rozporządzeniach, zarządzeniach, itp. O szanownych Posłach na Sejm RP już nie wspomnę.
2. Do tego dochodzi to co obowiązuje, bo wynika z członkostwa PL w UE
3. Do tego dochodzi to co obowiązuje z faktu podpisania i ratyfikowania przez PL różnych konwencji międzynarodowych i umów dwustronnych z innymi państwami - conajmniej od 1945 roku.
I.... nieznajomość prawa szkodzi, to znaczy, że nawet jeśli nie wiesz, że jakieś prawo w PL obowiązuje, a je złamiesz - to i tak jesteś winny "bez usprawiedliwienia".
Piotr
I nie wracaj do bazy w linii prostej... tylko najpierw gdzieś w bok, później obniż lot do 50cm nad trawą jak gepard do bazy by nie ustalili gdzie pilot :Dtwistedme pisze:Czyli wniosek taki:
Latasz modelem i widzisz policjanta, czym prędzej pakujesz majdan i zaiwaniasz ile sił w nogach hehehe
Yeahw :)
Ja na teraz biorę przede wszystkim to rozporządzenie i tam właściwie się wszystko dla mnie zgadza, poza tym pozwoleniem latania nad miastami (może ktoś poda podstawę prawną). Co do tych stref kontrolowanych przez BOR, to nie wiem gdzie to znaleźć, bo na mapie FIS nie są zaznaczone (chyba że nie potrafię odczytać). Na szczęście RMZ mnie nie dotyczy, ale jakbym chciał latać to bym zgłosił.Karol93 pisze:żarty, żartami...
3.1. Operator:
1) zapewnia, aby każdy model latający lub bezzałogowy statek powietrzny będący w jego dyspozycji był używany w sposób niestwarzający zagrożenia dla osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej; Bardzo ogólne i można podciągnąć pod to właściwie wszystko.
2) wykonuje lot z uwzględnieniem warunków meteorologicznych oraz informacji o ograniczeniach w ruchu lotniczym; jasna sprawa
3) wykonuje lot w sposób zapewniający bezpieczną odległość od osób i mienia, w przypadku awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym lub bezzałogowym statkiem powietrznym; Co znaczy bezpieczna odległość - duuuża możliwość interpertacji, ale generalnie wiadomo o co chodzi i nie ma problemu
4) ponosi odpowiedzialność za decyzję o wykonaniu lotu oraz jego poprawność. 3.2. Przed lotem operator dokonuje kontroli stanu technicznego modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego oraz stwierdza poprawność działania tego modelu lub statku i urządzeń sterujących, jeżeli występują. jasna sprawa
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
1) zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych; jasna sprawa
2) w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej; jasna sprawa
3) poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR); jasna sprawa
4) poza strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ) oraz strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego (MTCR)... jasna sprawa
5) poza strefami R, D oraz P... jasna sprawa, są zaznaczone na mapach FIS - właśnie parki narodowe, poligony
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy; jasna sprawa
7) w strefach ATZ lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem; jasna sprawa
8) w strefach CTR na warunkach określonych i opublikowanych w AIP Polska przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej i za zgodą właściwego organu ATC. jasna sprawa - trzeba zgłosić się 10 dni wcześniej do PAŻP o zgodę
...
4.3. Operator modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, że model ten lub statek dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej. jasna sprawa
Z przepisu o tym, że musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim wynika dla mnie konieczność sprawdzenia http://www.amc.pansa.pl/generator_AUP.php Także to jest dla mnie jasne i zrozumiałe i tego się trzymam. Jeżeli ktoś miałby jeszcze coś do dodania, lub wyprowadzenie mnie błędu, to będę wdzięczy. Jeszcze bardziej będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej.
Tyczy się wszystkiego z napędem - czyli poza paralotniami, balonami i innymi swobodnie latającymi obiektami właściwie wszystko się zalicza. Rozporządzenie z grubsza tyczy się głównie norm hałasu, wymieniałem korespondencję z ULC w tej sprawie ale znudziło mi się bo ich interpretatorzy omijają problem szeregiem innych rozporządzeń - wyraźnie chcieli uniknąć sytuacji gdzie odpiszą mi coś na co potem będą mogli powołać się inni :/ Jak ostatnio rozmawiałem przez tel z ULC dostałem info że szykują się większe zmiany dot. bezzałogowców więc może i za to się zabiorą, mam nadzieję że za wysokość gwarancji ubezpieczenia też bo te 15tys. to śmiech na sali.twistedme pisze:To się tyczy także bezzałogowców? Gdzie znaleźć te przepisy?LeWy2005 pisze:warto pamiętać że zgoda na loty ze strony służb lotnictwa nie ma nic wspólnego z innymi formalnościami - np. zgoda na loty w strefach zwartej zabudowy miasta, nad parkami, rezerwatami itp.
Osobiście obstawiam, że 90% lotów nad miastami obecnie nie spełnia wszystkich wymogów prawnych, jeśli już jakieś spełniają to komercyjne z dużym budżetem - sam podpis prezesa ULC kosztuje ok 700zł, a do tego trzeba się nalatać po urzędach miast bo zazwyczaj nikt nie wie o co chodzi i po cholerę komuś taka zgoda (w poznaniu np. zajmuje się tym wydział zarządzania kryzysowego - w innych miastach są to biura prezydenta, administracji, środowiska i wszystko co można sobie wymarzyć ).
Rozporządzenie: http://isip.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 678&type=2
Pozdrawiam :)
Nigdy z problemami się nie spotkałem, ostatnio nawet latałem do pary ze śmigłowcem w separacji ok 30-50m nad jedną z imprez - on dostał informację z FISu że latam do takiej i takiej wysokości, ja wiedziałem poniżej jakiej on nie schodzi i gitara. Raz zdarzyło mi się, ze Pani w FIS chciała mi wmówić że nie można latać w przestrzeni G - wystarczy odwołać się do przepisów odnośnie modeli do 25kg i nie ma problemu. FIS to słuzba typowo informacyjna, nie mogą Cię uziemić, ale jeśli mówią żeby nie latać to lepiej się dostosować - mają większe pojęcie o tym co się dzieje w przestrzeni niż myKarol93 pisze:
PS. Jedyne co trzeba mieć też na względzie to...
1. niewiedza obsługi tych instytucji o prawach dotyczących dronów
2. czystej złośliwości - kiedy słyszą o zagrożeniach ze strony modeli dla ich ukochanego lotnictwa, każdy będzie próbował nam wciskać kit, byleby uziemić....
Takie moje zdanie.
Ostatnio zmieniony piątek 08 sie 2014, 11:09 przez LeWy2005, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)
Pełnego zestawienia nie ma nigdzie, ja oczekując na egzamin 4miesiące (!!!), popisałem sobie z ULC, PAŻP, strażą graniczna i wojskiem, pozbierałem wszystkie dokumenty i powiem Ci, że mam tego chyba z 300 stron. Żeby było ciekawiej jedne wykluczają drugie, inne się nakładają, a jeszcze inne pozostawiają takie pole do interpretacji, że sam ustawodawca nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć jak je odczytywać :PKarol93 pisze:W takim razie gdzie szukać pełnej puli przepisów ?
Ogólnie z ważniejszych rzeczy jakie nas obowiązują:
FIS
strefy kontrolowane
rozporządzenie o wyłączeniu na okres pow 3mc (link w poprzednim wpisie)
Załącznik 6
ogólne przepisy lotnicze
zdrowy rozsądek
OC i ew. licencja
Da się z tym żyć, nikt wiekszych problemów nie robi - jedyny ból D* to te strefy wyłączone bo trzeba uderzać do urzędów miast czy dyrektorów parków zanim jeszcze się wybecaluje kasę w ULC za podpis prezesa...
Pozdrawiam :)
Ja tam się nie znam, ale jeżeli w tym rozporządzeniu o wyłączeniu bezzałogowców jest napisane:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje statków powietrznych, które są wyłączone ze stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, oraz przepisów wydanych na jej podstawie;
a w pierwszym zdaniu tego rozporządzenia o zakazie na 3 mce jest napisane "Na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002", to nie jest tak, że nas to nie dotyczy?
Dodając do tego to, że w rozporządzeniu o wyłączeniu dla wszystkich innych oprócz nas są ograniczenia co do lotów nad skupiskami ludzkimi, to wychodzi na logikę, że nie trzeba zezwolenia...
Reszta jest dla mnie jasna i zrozumiała, jedyna rzecz, która mi spędza sen z powiek, to właśnie ten zakaz lotów nad miastem.
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje statków powietrznych, które są wyłączone ze stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, oraz przepisów wydanych na jej podstawie;
a w pierwszym zdaniu tego rozporządzenia o zakazie na 3 mce jest napisane "Na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002", to nie jest tak, że nas to nie dotyczy?
Dodając do tego to, że w rozporządzeniu o wyłączeniu dla wszystkich innych oprócz nas są ograniczenia co do lotów nad skupiskami ludzkimi, to wychodzi na logikę, że nie trzeba zezwolenia...
Reszta jest dla mnie jasna i zrozumiała, jedyna rzecz, która mi spędza sen z powiek, to właśnie ten zakaz lotów nad miastem.
Szacun! :)LeWy2005 pisze:popisałem sobie z ULC, PAŻP, strażą graniczna i wojskiem, pozbierałem wszystkie dokumenty i powiem Ci, że mam tego chyba z 300 stron.
Też nie mogę tego znaleźć, jednak do pozwolenia PAZP dostałem taką mapkę. Są na niej zaznaczone 2 strefy na które ja się załapałem. W tych strefach należy wystąpić do Biura Ochrony Rządu o pozwolenie na lot i to pozwolenie przesłać do kontrolera TWR EPWA.twistedme pisze: Co do tych stref kontrolowanych przez BOR, to nie wiem gdzie to znaleźć, bo na mapie FIS nie są zaznaczone (chyba że nie potrafię odczytać).
Teraz z grubsza tak, ja chciałem egzamin jak przepisy weszły - przepisy były, procedury egzaminacyjnej i egzaminatorów niestety nie ;) W maju pojawili się egzaminatorzy ale nie uśmiechało mi się jechać na drugi koniec Polski żeby zdawać na lotnicza kartę rowerową - na finiszu i tak musiałem do warszawy się telepać :PKarol93 pisze: Jakim cudem czekałeś na egzamin 4 miesiące ?! To nie jest tak, że tylko musisz wysłać papiery i za kilka dni już go zdajesz ?
Pozdrawiam :)
Z tego co słyszałem o pozwoleniu od BORu możesz zapomnieć, chyba że latasz dla nich lub kogoś kto robi coś dla nich :/luk328 pisze: Też nie mogę tego znaleźć, jednak do pozwolenia PAZP dostałem taką mapkę. Są na niej zaznaczone 2 strefy na które ja się załapałem. W tych strefach należy wystąpić do Biura Ochrony Rządu o pozwolenie na lot i to pozwolenie przesłać do kontrolera TWR EPWA.
Pozdrawiam :)
Tak! Natknąłem się kiedyś na to, to się nazywa ROL23 i 24, ktoś wie co to znaczy?luk328 pisze:Też nie mogę tego znaleźć, jednak do pozwolenia PAZP dostałem taką mapkę. Są na niej zaznaczone 2 strefy na które ja się załapałem. W tych strefach należy wystąpić do Biura Ochrony Rządu o pozwolenie na lot i to pozwolenie przesłać do kontrolera TWR EPWA.twistedme pisze: Co do tych stref kontrolowanych przez BOR, to nie wiem gdzie to znaleźć, bo na mapie FIS nie są zaznaczone (chyba że nie potrafię odczytać).
[url=http://s14.postimg.org/409xesiwd/mapa_rpa.jpg]Obrazek[/url]
http://www.latajmybezpiecznie.org/zglos ... 23-i-rol24