Pozwolenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Pozwolenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Wylatałem kilkanaście godzin dronem, ale takiej sytuacji jeszcze nie miałem.
Godzina 20:30 jeden z parków w Warszawie, nieopodal stadionu Legii. W związku z tym, że trwał mecz w okolicy masa policji i straży miejskiej. Rozkładam się ze swoi sprzętem, czekam na fix GPS i w tym momencie zostaje otoczony przez 4 policjantów. Jeden z funkcjonariuszy zażądał ode mnie pozwolenia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na lot dronem z zamontowaną kamerą oraz licencji pilota.
Starałem się wytłumaczyć, że do celów rekreacyjnych i sportowych licencja nie jest wymagana. I to wydaję mi się, że zrozumieli. Natomiast cały czas chcieli ode mnie pozwolenie PAŻP, w którym jasno będzie napisane, że w tym i tym miejscu, o tej godzinie będę wykonywał lot. Ponadto zostałem poinformowany, że zgodnie z prawem latać można tylko w godzinach 8-19 (to mnie rozbawiło najbardziej).
Nie chcąc wdawać się w zbędną dyskusję spakowałem swoje zabawki i oddaliłem się.
Jak to jest z tym pozwoleniem PAŻP ?
Godzina 20:30 jeden z parków w Warszawie, nieopodal stadionu Legii. W związku z tym, że trwał mecz w okolicy masa policji i straży miejskiej. Rozkładam się ze swoi sprzętem, czekam na fix GPS i w tym momencie zostaje otoczony przez 4 policjantów. Jeden z funkcjonariuszy zażądał ode mnie pozwolenia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na lot dronem z zamontowaną kamerą oraz licencji pilota.
Starałem się wytłumaczyć, że do celów rekreacyjnych i sportowych licencja nie jest wymagana. I to wydaję mi się, że zrozumieli. Natomiast cały czas chcieli ode mnie pozwolenie PAŻP, w którym jasno będzie napisane, że w tym i tym miejscu, o tej godzinie będę wykonywał lot. Ponadto zostałem poinformowany, że zgodnie z prawem latać można tylko w godzinach 8-19 (to mnie rozbawiło najbardziej).
Nie chcąc wdawać się w zbędną dyskusję spakowałem swoje zabawki i oddaliłem się.
Jak to jest z tym pozwoleniem PAŻP ?
W tym miejscu zgodnie z prawem bez zgłoszenia nawet nie możesz podskoczyć. Co do godzin, to może chodziło im, że lot musi być VLOS i coś źle zinterpretowali...
http://ulc.pl/_download/publikacje_/ins ... 4_2014.pdf
Ile tam jest km do Okęcia? No i co z tym dji'owskim No FLY Zones widać jak pięknie to działa w praktyce...
edit.
Do poczytania http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/440/ od str 118.
http://ulc.pl/_download/publikacje_/ins ... 4_2014.pdf
Ile tam jest km do Okęcia? No i co z tym dji'owskim No FLY Zones widać jak pięknie to działa w praktyce...
edit.
Do poczytania http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/440/ od str 118.
Ostatnio zmieniony sobota 19 lip 2014, 22:05 przez twistedme, łącznie zmieniany 1 raz.
Jedrula wiem ale pomyślałem, że przyda się to innym użytkownikom Phantomów.
Biję się w pierś. Faktycznie jakieś 300 metrów od końca granicy CTR.
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature
Biję się w pierś. Faktycznie jakieś 300 metrów od końca granicy CTR.
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature
Wow... to z grubej rury poszli.
Jak nie znalazłeś jeszcze nigdzie to tu jest fajna mapka: http://xcplanner.appspot.com/
tam po prawej ustaw sobie airspace na 250m, wtedy wyświetlą się wszystkie strefy zaczynające się od GND i będziesz miał spokojne sumienie.
Zastanawia mnie jeszcze inna rzecz, skoro najwyraźniej się za to wzięli. Jak będą udowadniać, że lot jest komercyjny, a nie sportowy? W przepisach jest gdzieś jakaś interpretacja?
Jak nie znalazłeś jeszcze nigdzie to tu jest fajna mapka: http://xcplanner.appspot.com/
tam po prawej ustaw sobie airspace na 250m, wtedy wyświetlą się wszystkie strefy zaczynające się od GND i będziesz miał spokojne sumienie.
Zastanawia mnie jeszcze inna rzecz, skoro najwyraźniej się za to wzięli. Jak będą udowadniać, że lot jest komercyjny, a nie sportowy? W przepisach jest gdzieś jakaś interpretacja?
Ciekawe czy znali podstawę prawną do zatrzymania
W sumie to nie wiem czy oni coś do tego mają, czy z tych paragrafów mogą zatrzymywać.
Jak jest mecz czy coś podobnego to policja działa zgodnie z zasadą: na wojnie jak w handlu, wygrywa ten kto sprzedaje hurtem.
Trzeba sie pilnować bo można za te 300m beknąć.
W sumie to nie wiem czy oni coś do tego mają, czy z tych paragrafów mogą zatrzymywać.
Jak jest mecz czy coś podobnego to policja działa zgodnie z zasadą: na wojnie jak w handlu, wygrywa ten kto sprzedaje hurtem.
Trzeba sie pilnować bo można za te 300m beknąć.
Lecę na nielegalu!
A ta zupełnie retorycznie spytam - czy odkąd istnieją zapisy w ustawach/rozporządzeniach to "klasyczni" modelarze też podpadają pod to? Co oni (my) latający koło nogi tak jak to drzewiej bywało, na oko a nie FPV - mają zrobić? Teraz już sobie bez sankcji człowiek nie polata w CTRze? Czy też np na lotnisku aeroklubowym? Czy w "przysłowiowym" parku...
No bo zgodnie z przepisami to już chyba teraz nie bardzo....
No bo zgodnie z przepisami to już chyba teraz nie bardzo....
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Rurek pisze:A ta zupełnie retorycznie spytam - czy odkąd istnieją zapisy w ustawach/rozporządzeniach to "klasyczni" modelarze też podpadają pod to? Co oni (my) latający koło nogi tak jak to drzewiej bywało, na oko a nie FPV - mają zrobić? Teraz już sobie bez sankcji człowiek nie polata w CTRze? Czy też np na lotnisku aeroklubowym? Czy w "przysłowiowym" parku...
No bo zgodnie z przepisami to już chyba teraz nie bardzo....
Z tego co się orientuję, to jeżeli chodzi o latanie w strefach nie ma rozróżnienia na prawdziwych tru modelarzy i fantomasów ;) jest tylko mowa o bezzałogowcach MTOM < 25kg. Cytując:"Zgodnie z zapisem w AIP dział ENR 5.5, loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, używane wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku (VLOS) mogą się odbywać jedynie za zgodą właściwego organu ATC i po uprzednim zgłoszeniu do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). "
Więc to jest jasne, pytanie nadal otwarte, kto może żądać świadectwa kwalifikacji i jak będzie rozróżniał, czy lot jet komercyjny czy rekreacyjny. Bo kamera? Bo dla mnie lot staje się komercyjnym w momencie wystawienia za niego faktury. No chyba, że jest gdzieś to opisane?
Rozmawiałem ostatnio z człowiekiem, który zajmuje się filmowaniem z powietrza i mówił, że jak każdy zacznie wysyłać podania o zgody na loty, to PAŻP utonie w papierach i podobno ktoś mu mówił, że ma powstać przepis o tym, że w nawet w ctr do pewnej wysokości można będzie latać bez pozwolenia. Ale jak mówię, może to tylko plotka.
Myślę że tu będzie łatwo na lotniskach aeroklubowych i "klasyczni" modelarze nie będą mieli problemów i nie będzie nikt ich najeżdżał...no bo :twistedme pisze:jeżeli chodzi o latanie w strefach nie ma rozróżnienia na prawdziwych tru modelarzy i fantomasów ;)
-skoro jest modelarzem aeroklubowym to ma podwyższoną świadomość
-skoro jest członkiem/sympatykiem aeroklubu to ma wjazd na lotnisko
-skoro ma wjazd to wie co mu wolno a czego nie wolno.
-skoro latali tak od kilkudziesięciu lat to będą dalej tak latać - bezpiecznie i za zgodą władz lotniska. Tu się nic nie zmieniło i raczej nieznane są przypadki aby modelarz spowodował jakiś incydent w dużym lotnictwie na macierzystym lotnisku...
No niestety jak to mówią "wylano dziecko z kąpielą" i do jednego wora wrzucili wszystkich a powinni tylko bezzałogowców/fantomasów/kamerunów....
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Można prosić o jakąś "legendę" ?twistedme pisze:tu jest fajna mapka: http://xcplanner.appspot.com/
typu
"Ceiling: 2300 ft AMSL"
"Ceiling: FL 460"
Class: D
Class: R
dlaczego raz tak, raz inaczej itp
ZASADA HOLOGRAFICZNA:
Opis każdego trójwymiarowego ciała lub rejonu przestrzeni zawarty jest na dwuwymiarowej powierzchni otaczającej to ciało.
Opis każdego trójwymiarowego ciała lub rejonu przestrzeni zawarty jest na dwuwymiarowej powierzchni otaczającej to ciało.