W trakcie manewrów na płycie lotniska jak i w locie w pobliżu lotniska (duże zagęszczenie ruchu), przy dobrych warunkach atmosferycznych, można z powodzeniem ocenić potencjalne niebezpieczeństwo kontaktu z innym samolotem, na podstawie obserwacji jego świateł pozycyjnych. Aby wyrobić sobie niejako automatyczne odruchy, należy przyswoić kilka podstawowych zasad:
- samolot posiada na lewym skrzydle czerwone światło pozycyjne, na prawym zielone:
- zasada, że te same znaki się odpychają, a różne przyciągają:
- zbliżające się czerwone światło pozycyjne po stronie naszego czerwonego - bezpiecznie
- zbliżające się zielone światło pozycyjne po stronie naszego zielonego - bezpiecznie
- zbliżające się czerwone do zielonego lub zielone do czerwonego - niebezpiecznie (samolot na kursie kolizyjnym)
Przykład:
1 - czerwone do czerwonego - bezpiecznie
2 - czerwone do czerwonego - bezpiecznie
3 - zielone do zielonego - bezpiecznie
4 - czerwone do zielonego - niebezpiecznie, kolizja!
Żródło: http://aviation.home.pl/old/procedury/lights.html
Wszystkie światła spotykane na statku powietrznym:
A w ramach przypomnienia skąd wziąć najlepszy (bo nasz forumowy - powstały na postawie doświadczeń forum RC-FPV) sterownik ----> LED controller by Karwas