Jak zrozumieć mapę
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Jak zrozumieć mapę
Na stronie http://www.fis.pansa.pl/ mamy dostępną mapę, która w założeniu powinna pokazać nam gdzie wolno latać.
Niestety dla wielu osób (w tym również dla mnie) mimo przeczytania opisu na stronie i legendy nie jest ona zbyt czytelna (sama mapa zawiera sporo danych, które dla modelarza potrzebne nie będą). Inne jak np zaznaczony obszar gdzie mogą odbywać się loty motolotnią itp (brązowawe/różowawe kółka) nic mi nie mówią o tym, czy latać tam wolno czy nie.
Zwracam się więc z prośbą dla osób bardziej obeznanych z lataniem o napisanie krótkiego i łopatologicznego objaśnienia do mapy dla modelarzy. Co wolno w jakiej strefie itp.
PS: temat nie dotyczy dyskusji do konkretnego przypadku ale myślę, że wpisuje się w dział o bezpiecznym lataniu. Ewentualnie moderatora proszę o przeniesienie w odpowiedniejsze miejsce.
Niestety dla wielu osób (w tym również dla mnie) mimo przeczytania opisu na stronie i legendy nie jest ona zbyt czytelna (sama mapa zawiera sporo danych, które dla modelarza potrzebne nie będą). Inne jak np zaznaczony obszar gdzie mogą odbywać się loty motolotnią itp (brązowawe/różowawe kółka) nic mi nie mówią o tym, czy latać tam wolno czy nie.
Zwracam się więc z prośbą dla osób bardziej obeznanych z lataniem o napisanie krótkiego i łopatologicznego objaśnienia do mapy dla modelarzy. Co wolno w jakiej strefie itp.
PS: temat nie dotyczy dyskusji do konkretnego przypadku ale myślę, że wpisuje się w dział o bezpiecznym lataniu. Ewentualnie moderatora proszę o przeniesienie w odpowiedniejsze miejsce.
To może ja nadgorliwie spróbuję parę zdań.
Otóż w Polsce wyróżniamy przestrzeń powietrzną typu C,D i G.
Przestrzeń typu C i D to przestrzenie kontrolowane - i tam latać wg przepisów zasadniczo nie wolno (patrz cytat niżej). Przestrzeń G to przestrzeń niekonktrolowana gdzie dopuszcza się loty.
To tak ogólnie.
Każdy zamknięty na mapie obszar to jakaś strefa. I tu należy przeczytać opis tej strefy żeby dowiedzieć się co to za strefa. Najpopularniejsze z nich opisane są w słynnym załączniku 6 Ustawy Prawo LOtnicze wraz z opisem co można w nich robić. Ponownie zacytuję:
CTR - tą strefą bezpośrednio zarządza kontroler na wieży lotniska, którego na strefa dotyczy
TMA - tam również latać nie wolno - tą strefą bezpośrednio zarządza kontrola podejścia (approach)
TRA - strefy ćwiczeń wojskowych - zawsze podane są wysokości jakie obejmuje - strefa rezerwowana czasowo
Zresztą - nie będę cytował wszystkiego - jest pełno opisów w sieci.
Pierwszy lepszy link: http://www.amc.pansa.pl/ENR_2.2.2-15_DEC_2011.pdf
Jak czegoś nie rozumiesz - pisz - wyjaśnimy.
Otóż w Polsce wyróżniamy przestrzeń powietrzną typu C,D i G.
Przestrzeń typu C i D to przestrzenie kontrolowane - i tam latać wg przepisów zasadniczo nie wolno (patrz cytat niżej). Przestrzeń G to przestrzeń niekonktrolowana gdzie dopuszcza się loty.
To tak ogólnie.
Każdy zamknięty na mapie obszar to jakaś strefa. I tu należy przeczytać opis tej strefy żeby dowiedzieć się co to za strefa. Najpopularniejsze z nich opisane są w słynnym załączniku 6 Ustawy Prawo LOtnicze wraz z opisem co można w nich robić. Ponownie zacytuję:
Jeszcze mały dodatekRozdział 4
Zasady wykonywania lotów
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
1) zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych;
2) w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej;
3) poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR);
4) poza strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ) oraz strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego (MTCR), z zastrzeżeniem pkt 4.4;
5) poza strefami R, D oraz P, z zastrzeżeniem pkt 4.4;
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
7) w strefach ATZ lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem;
8) w strefach CTR na warunkach określonych i opublikowanych w AIP Polska przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej i za zgodą właściwego organu ATC.
4.2. Warunków, o których mowa w pkt 4.1, nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych wykonujących loty na uwięzi lub w obiektach zamkniętych.
4.3. Operator modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, że model ten lub statek dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej.
4.4. W strefach D, MCTR lub MATZ dopuszcza się loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych za zgodą lub na potrzeby zarządzającego daną strefą.
4.5. Przepisów pkt 4.1–4.3 nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych, które wykonują lot swobodny.
CTR - tą strefą bezpośrednio zarządza kontroler na wieży lotniska, którego na strefa dotyczy
TMA - tam również latać nie wolno - tą strefą bezpośrednio zarządza kontrola podejścia (approach)
TRA - strefy ćwiczeń wojskowych - zawsze podane są wysokości jakie obejmuje - strefa rezerwowana czasowo
Zresztą - nie będę cytował wszystkiego - jest pełno opisów w sieci.
Pierwszy lepszy link: http://www.amc.pansa.pl/ENR_2.2.2-15_DEC_2011.pdf
Jak czegoś nie rozumiesz - pisz - wyjaśnimy.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Ja polecam inną mapę:
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature
CTRy są wyraźnie zaznaczone i można sobie sprawdzić 'łopatologicznie' przy pomocy zooma czy nasza miejscówka jest bezpieczna.
edit: widzę shaggee dodał to wcześniej: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=266423#266423
może warto przypiąć gdzieś ten adres do mapy ?
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature
CTRy są wyraźnie zaznaczone i można sobie sprawdzić 'łopatologicznie' przy pomocy zooma czy nasza miejscówka jest bezpieczna.
edit: widzę shaggee dodał to wcześniej: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=266423#266423
może warto przypiąć gdzieś ten adres do mapy ?
Ostatnio zmieniony niedziela 09 mar 2014, 19:36 przez efevee, łącznie zmieniany 1 raz.
Legenda do mapy: http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/LEGENDA.jpg
Strefy są opisane tu http://www.helicopters.zafriko.pl/kat/podzial_na_strefy
Polecam jeszcze http://www.amc.pata.pl/index.php?lang=_ ... s=amc_info zakładka elementy przestrzeni/AUP bieżący. Mamy interaktywną mapę i co najważniejsze aktualną.
Strefy są opisane tu http://www.helicopters.zafriko.pl/kat/podzial_na_strefy
Polecam jeszcze http://www.amc.pata.pl/index.php?lang=_ ... s=amc_info zakładka elementy przestrzeni/AUP bieżący. Mamy interaktywną mapę i co najważniejsze aktualną.
Każdy ma swoje 6 minut
Przeniosłem, przykleiłem temat który od pewnego czasu funkcjonuje, i był przyklejony od zawsze... widocznie musiał powstać specjalny dział o bezpieczeństwie latania aby ten temat mocniej zaznaczyć... http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=16731
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
- From_heaven
- Posty: 1301
- Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
- Lokalizacja: Kraków
Dodam, że z naszego punktu widzenia najbardziej dotyczą nas obszary CTR oraz MATZ (strefy kontrolowane lotnisk wojskowych). Pozostałe strefy na mapie mają określone przedziały wysokości w jakich obowiązują. I tak na przykład TMA Kraków obowiązuje na wysokości 2300ft-FL285. Określenie FL (Flight Level) to inaczej wartość w stopach (ft) podzielona przez 100. Czyli przeliczając na metry TMA Kraków zaczyna się od wysokości 701m.
Oczywiście latanie w przestrzeni niekontrolowanej G nie gwarantuje nam, że nie spotkamy się tam z innym statkiem powietrznym. Dlatego podstawa to czujność, ostrożność i zdrowy rozsądek.
Trzeba dodać, że w myśl prawa loty FPV są nielegalne, ponieważ dozwolone jest tylko wykonywanie lotów modelami w zasięgu wzroku.
Oczywiście latanie w przestrzeni niekontrolowanej G nie gwarantuje nam, że nie spotkamy się tam z innym statkiem powietrznym. Dlatego podstawa to czujność, ostrożność i zdrowy rozsądek.
Trzeba dodać, że w myśl prawa loty FPV są nielegalne, ponieważ dozwolone jest tylko wykonywanie lotów modelami w zasięgu wzroku.
Nie tak.From_heaven pisze:Trzeba dodać, że w myśl prawa loty FPV są nielegalne, ponieważ dozwolone jest tylko wykonywanie lotów modelami w zasięgu wzroku.
Loty FPV poza VLOS nie są legalne bez stosownego świadectwa kwalifikacji. Jeśli takowe posiadasz - możesz latać.
http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne
Wszystko jest tam jasno opisane.
Moje DRONY: Y6 copter, ST-330 glider, bezzałogowy helikopterek meteorologiczny "Putas"
Więc mam kilka pytań odnośnie mapki: http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/POLSKA.jpg
Obszar jaki mnie interesuje to TSA04 na północ od Lublina. Fragment oznaczony A GND.
Jak się ma takie oznaczenie do latania w tym obszarze?
Przy sąsiednich, zielonych literach mamy inne wartości wysokości (np na prawo C 1700 ft) Czy to znaczy, że do tej wysokości można latać?
co z z tymi małymi strefami dla moto paralotni itp? np NOWA WOLA 3000 ft?
Obszar jaki mnie interesuje to TSA04 na północ od Lublina. Fragment oznaczony A GND.
Jak się ma takie oznaczenie do latania w tym obszarze?
Przy sąsiednich, zielonych literach mamy inne wartości wysokości (np na prawo C 1700 ft) Czy to znaczy, że do tej wysokości można latać?
co z z tymi małymi strefami dla moto paralotni itp? np NOWA WOLA 3000 ft?
U mnie też tyle tych oznaczeń, że się gubię czy, gdzie, i jak można latać...
Jakby ktoś mógł koledze wyżej i mi doradzić...
To moja mapka
http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/GD_A2.jpg
Mieszkam w prawym dolnym rogu, tam gdzie się spotykają : Warszawa info, Poznań Info, Gdańsk Info, i Olsztyn info- konkretnie między Nieszawą a Włocławkiem. Ja już nie wiem co tam jest za strefa... a po drugiej stronie Wisły nie ma żadnej?(ja mieszkam na lewym brzegu).
Edit: no dobra, u mnie jest TSA08, czyli już mi loty odpadają, a za Wisłą?
Jakby ktoś mógł koledze wyżej i mi doradzić...
To moja mapka
http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/GD_A2.jpg
Mieszkam w prawym dolnym rogu, tam gdzie się spotykają : Warszawa info, Poznań Info, Gdańsk Info, i Olsztyn info- konkretnie między Nieszawą a Włocławkiem. Ja już nie wiem co tam jest za strefa... a po drugiej stronie Wisły nie ma żadnej?(ja mieszkam na lewym brzegu).
Edit: no dobra, u mnie jest TSA08, czyli już mi loty odpadają, a za Wisłą?
Ojej dawno nie patrzyłem na tę mapkę... u mnie na wsi latają PPG, zawsze się o nich trochę bałem bo latają w korytarzu dla awionetek idących wzdłuż trasy "7" do W-wy i dokładnie na drodze podejścia na okęcie na pas 33.... i dlatego pod domem nie latam wyżej jak komin mojego domu a tymczasem na mapce widzę że glajciarze z motorkiem w tyłku dostali strefę do 500m
Nie wiem jak to możliwie bo tam dokładnie nad tą strefą nie raz widziałem rejsowe na 100 metrach a mistrzami wręcz niskiego latania są fioletowe vizzairy....
Tyle że podejście na tym kierunku jest nie za częste, tylko przy południowych i południowo-wschodnich wiatrach a takie rzadko wieją na mazowszu.
Tak więc zapewne glajciarze dowiaduja się w FISie i rezerwują przestrzeń.
Edicao: o dokładnie to kółko na dole na środku opisane "PIEŃKÓW GND-2000ft", środek tego kółka to 600m od mojej chałupy...w ogóle jak patrze jak u mnie gęsto - korytarz na okęcie, korytarz na EPBC, z jednej strony las-puszcza z literką R, z drugiej trasa samochodowa gdańska... to zero szans na bezpieczne latanie
Nie wiem jak to możliwie bo tam dokładnie nad tą strefą nie raz widziałem rejsowe na 100 metrach a mistrzami wręcz niskiego latania są fioletowe vizzairy....
Tyle że podejście na tym kierunku jest nie za częste, tylko przy południowych i południowo-wschodnich wiatrach a takie rzadko wieją na mazowszu.
Tak więc zapewne glajciarze dowiaduja się w FISie i rezerwują przestrzeń.
Edicao: o dokładnie to kółko na dole na środku opisane "PIEŃKÓW GND-2000ft", środek tego kółka to 600m od mojej chałupy...w ogóle jak patrze jak u mnie gęsto - korytarz na okęcie, korytarz na EPBC, z jednej strony las-puszcza z literką R, z drugiej trasa samochodowa gdańska... to zero szans na bezpieczne latanie
Ostatnio zmieniony niedziela 09 mar 2014, 20:57 przez Rurek, łącznie zmieniany 2 razy.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
TSA04A wysokości GND-FL245. Musisz po prostu uzystać informację czy strefa nie jest wydzielona i wtedy można latać.Radzik pisze:Obszar jaki mnie interesuje to TSA04 na północ od Lublina. Fragment oznaczony A GND.
Jak się ma takie oznaczenie do latania w tym obszarze?
Jest to wysokość początku strefy patrząc od dołu. TSA04C obowiązuje od 1700 stóp do FL245Radzik pisze:Przy sąsiednich, zielonych literach mamy inne wartości wysokości (np na prawo C 1700 ft) Czy to znaczy, że do tej wysokości można latać?
Na tej mapce http://www.amc.pata.pl/in...c&opis=amc_info zakładka elementy przestrzeni/AUP bieżący klikasz na daną strefę i masz pełne informacje (wysokości, współrzędne, komentarz)
Tam gdzie masz białą przestrzeń na mapie nieobramowaną na niebiesko to nie ma żadnej strefy.XJ600 pisze:U mnie też tyle tych oznaczeń, że się gubię czy, gdzie, i jak można latać...
Jakby ktoś mógł koledze wyżej i mi doradzić...
To moja mapka
http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/GD_A2.jpg
Mieszkam w prawym dolnym rogu, tam gdzie się spotykają : Warszawa info, Poznań Info, Gdańsk Info, i Olsztyn info- konkretnie między Nieszawą a Włocławkiem. Ja już nie wiem co tam jest za strefa... a po drugiej stronie Wisły nie ma żadnej?(ja mieszkam na lewym brzegu).
Każdy ma swoje 6 minut
Przestrzeń niekontrolowana to nie znaczy nieużywana. Możesz się spodziewać: samolotów turystycznych, paralotni, helikopterów i wielu innych niedużych statków powietrznych. Ale po pierwsze ryzyko spotkania jest znacznie mniejsze po drugie każdy pilot odpowiada za separację ruchu (tak samo odpowiadasz Ty).XJ600 pisze:Dzięki, pewnie tam gdzie nie ma strefy to też nie jest wolna amerykanka, ale tam chyba była minimalna wysokość bezwzględna 2300 ft, czyli jakbym leciał na np. 200m to raczej poza ptactwem niczego być nie powinno?
Ogólnie wszystko powyżej FL095 (9500 stóp) jest przestrzenią kontrolowaną ale w Twoim przypadku nie widzę żadnych ograniczeń poniżej tego poziomu.
Każdy ma swoje 6 minut
Dzięki, teraz mi się trochę wyjaśniło.
Czyli jeśli dobrze rozumiem ( na podstawie http://www.amc.pata.pl/generator_AUP.php?rodz=jutro lub mapki) to jutro w sektorze TSA04A od 8 do 16:30 jest rezerwacja dla lotów TS11 (czyli chyba Iskra).
Trochę dziwi mnie, o ile dobrze to czytam, że taka rezerwacja obszaru obowiązuje już od samej ziemi. 50-100 m "luzu" od ziemi byłoby wg mnie odpowiedniejsza i pozwoliła modelarzom na spokojne polatanie sobie bez obawy o łamanie prawa (bo sama iskra raczej tak nisko i tak latać nie będzie)
Czyli jeśli dobrze rozumiem ( na podstawie http://www.amc.pata.pl/generator_AUP.php?rodz=jutro lub mapki) to jutro w sektorze TSA04A od 8 do 16:30 jest rezerwacja dla lotów TS11 (czyli chyba Iskra).
Trochę dziwi mnie, o ile dobrze to czytam, że taka rezerwacja obszaru obowiązuje już od samej ziemi. 50-100 m "luzu" od ziemi byłoby wg mnie odpowiedniejsza i pozwoliła modelarzom na spokojne polatanie sobie bez obawy o łamanie prawa (bo sama iskra raczej tak nisko i tak latać nie będzie)
- From_heaven
- Posty: 1301
- Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
- Lokalizacja: Kraków
Oj wprowadzasz w błąd kolego. Świadectwo kwalifikacji wymagane jest w wypadku wykonywania lotów komercyjnych. Do latania rekreacyjnego jest niepotrzebne.Air pisze:Loty FPV poza VLOS nie są legalne bez stosownego świadectwa kwalifikacji. Jeśli takowe posiadasz - możesz latać.
http://www.ulc.gov.pl/pl/...atki-powietrzne
Wszystko jest tam jasno opisane.
No ale jeśli już mówimy o lataniu poza zasięgiem wzroku, to gdzie Twoim zdaniem jest opisane pod linkiem, który wkleiłeś? Ja tam nic nie znalazłem o tym, w jaki sposób można uzyskać świadectwo BVLOS.