Uciąg koptera w różnych kierunkach
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Uciąg koptera w różnych kierunkach
Witam,
Zastanawiam się nad następującą sytuacja. Jest sobie jakiś kopter i powiedzmy ma tyle ciągu że podniesie do góry 10kg. Pytanie ile powiedzmy taki kopter jest w stanie pociągnąć, np podczepiając do niego linkę (na zasadzie podobnej jak Pudzian ciągnie jakiś pojazd w "strong menach" (nie pamiętam jak to się nazywało). nie oczekuję dokładnej odpowiedzi, ponieważ zdaję sobie sprawę, że jest to zależne od wielu warunków, ale ktoś może podać przybliżona wartość w postaci np 60% uciągu do góry.
Pozdrawiam.
Zastanawiam się nad następującą sytuacja. Jest sobie jakiś kopter i powiedzmy ma tyle ciągu że podniesie do góry 10kg. Pytanie ile powiedzmy taki kopter jest w stanie pociągnąć, np podczepiając do niego linkę (na zasadzie podobnej jak Pudzian ciągnie jakiś pojazd w "strong menach" (nie pamiętam jak to się nazywało). nie oczekuję dokładnej odpowiedzi, ponieważ zdaję sobie sprawę, że jest to zależne od wielu warunków, ale ktoś może podać przybliżona wartość w postaci np 60% uciągu do góry.
Pozdrawiam.
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Popatrz ile zmiennych jest do przeanalizowania:
- tarcie podloza
- masa "pojazdu"
oraz najwazniejsze - kąt pomiędzy kopterem a "pojazdem" na ktory dochodzi charakterystyka ciagu koptera ktory z zalozenia jest pionowo a Ciebie interesuje ruch poziomy
W dosc idealnym rozwazaniu mozna przyjac mniej niz 40% (dochodzi kwestia max pochylenia koptera).
- tarcie podloza
- masa "pojazdu"
oraz najwazniejsze - kąt pomiędzy kopterem a "pojazdem" na ktory dochodzi charakterystyka ciagu koptera ktory z zalozenia jest pionowo a Ciebie interesuje ruch poziomy
W dosc idealnym rozwazaniu mozna przyjac mniej niz 40% (dochodzi kwestia max pochylenia koptera).
AutoQuad Team
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Kopter będzie ciągnął linkę prawie w poziomie, natomiast samochód był tylko do zobrazowania sytuacji. Pytanie właśnie z jakim procentem siły może ciągnąć tą linkę.
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
tak na szybko mi przyszło do głowy:
można by chyba spróbować oprzeć się na rozkładzie sił na prostokącie (składowe pionowe i poziome):
przekątna - max ciąg koptera,
podstawa - siła pozioma
bok - masa koptera,
za jednostkę przyjąć kg i z Pitagorasa go
trzeba pamiętać , że rozsądne pochylenie koptera kończy się raczej na 45 stopniach. ( czyli max 50% ciągu), ale chyba da się więcej.
gdzieś był filmik jak ktoś coś kopterem ciągnął.
edit:
mam może nie multi ale copter
można by chyba spróbować oprzeć się na rozkładzie sił na prostokącie (składowe pionowe i poziome):
przekątna - max ciąg koptera,
podstawa - siła pozioma
bok - masa koptera,
za jednostkę przyjąć kg i z Pitagorasa go
trzeba pamiętać , że rozsądne pochylenie koptera kończy się raczej na 45 stopniach. ( czyli max 50% ciągu), ale chyba da się więcej.
gdzieś był filmik jak ktoś coś kopterem ciągnął.
edit:
mam może nie multi ale copter
Michał
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Napiszę co mi wyszło z testów hexy f550. Silniki emaxx 2213 935kv śmigła 10x5 HQ(chyba HQ), pakiet 2x 3s 4,5ah (pakiet waga 278g), naza v2. Maksymalny ciąg do góry 1800g,średnio 1400-1500g. Uciąg w bok przy lince pochylonej 30-40 stopni do ziemi, dokładnie taki sam jak wyniki w górę.
Pogoda dość wietrznie. Uciąg sprawdzany przy pomocy wagi "jak do ryb".
Duży wpływ na wyniki pewnie miał kontroler,który ogranicza np uciąg do góry. Waga hexy to około 2kg plus około 2kg ciągu na wadze,daje razem 4kg, gdzie poszczególny zespół śmigła z silnikiem zapewnia ponad 1kg ciągu. Co prawda kontroler nie może oddać wszystkiego, ponieważ nie będzie mógł się stabilizować, ale pewnie jeszcze 1kg mógłby oddać.
Pogoda dość wietrznie. Uciąg sprawdzany przy pomocy wagi "jak do ryb".
Duży wpływ na wyniki pewnie miał kontroler,który ogranicza np uciąg do góry. Waga hexy to około 2kg plus około 2kg ciągu na wadze,daje razem 4kg, gdzie poszczególny zespół śmigła z silnikiem zapewnia ponad 1kg ciągu. Co prawda kontroler nie może oddać wszystkiego, ponieważ nie będzie mógł się stabilizować, ale pewnie jeszcze 1kg mógłby oddać.
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
jak zmierzyłeś ten uciąg w bok ? jak to zmontowałeś, żeby złapać tylko składową poziomą?
Michał
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Przy pomocy wagi o podobnej konstrukcji do tej:
Podczepiłem linkę do koptera wzniosłem się na 3m i starałem się lecieć w jakimś kierunku, patrząć jaką siłę/ciężar pokaże waga.
Podczepiłem linkę do koptera wzniosłem się na 3m i starałem się lecieć w jakimś kierunku, patrząć jaką siłę/ciężar pokaże waga.
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Ale nie miałem na celu zmierzenia siły działającej dokładnie w poziomie, tylko siły z jaką kopter mógłby coś ciągnąć. Nie zamierzałem też wykonywać tych pomiarów w sposób laboratoryjny. Zależało mi na określeniu jakiegoś współczynnika o którym już wcześniej pisałem i udało mi się go wyznaczyć w przypadku przedmiotowego koptera.
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
A powiedz jak się sprawowała przy takich przechyłach naza i jak ją skonfigurowałeś? Ja wczoraj regulowałem potencjometrami gainy. Przy mocno podniesionym pitch i roll, gdy zbyt agresywnie wychylałem drążki (zbyt duży przechył koptera) to momentalnie łapałem flipy.
"Optymista i pesymista to osoby w gruncie rzeczy do siebie podobne. Obaj uważają, że świat stoi przed nimi otworem. Tyle, że pesymista zdaje się wiedzieć który to otwór."
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Mówiąc "ciągnąć" masz na myśli w którą stronę ?
I jaki wyszedł ci ten współczynnik ?
I jaki wyszedł ci ten współczynnik ?
Michał
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
U mnie w domu najefektywniej ciągnie żona. Ale każdy ma swoje fantazje :D
http://www.fizykon.org/dynamika/dyn_sila_wypadkowa.htm
http://www.fizykon.org/dynamika/dyn_sila_wypadkowa.htm
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Re: Uciąg koptera w różnych kierunkach
Ale to masz jeszcze wyniki ciągnięcia innych mieszkańców domu, że mowisz, że żona "ciągnie najefektywniej"? :DBurakko pisze:U mnie w domu najefektywniej ciągnie żona. Ale każdy ma swoje fantazje :D
http://www.fizykon.org/dynamika/dyn_sila_wypadkowa.htm
Zadziwiająco dobrze. Wiał słaby wiatr ,co pewnie miało również wpływ na pomiar, ale naza stała stabilnie przechylona, teraz nie pamiętam już o jaki kąt (sznurek tworzył z gruntem kąt 30-40 stopni) . Odpuszczanie nagle linki, bądź jej silne krótkie podciąganie nie powodowało dziwnych zachowań koptera. Gainy nie pamiętam. Jak sprawdzę to podam.rufffus pisze:A powiedz jak się sprawowała przy takich przechyłach naza i jak ją skonfigurowałeś? Ja wczoraj regulowałem potencjometrami gainy. Przy mocno podniesionym pitch i roll, gdy zbyt agresywnie wychylałem drążki (zbyt duży przechył koptera) to momentalnie łapałem flipy.
Tak jak pisałem uciąg do góry w stosunku do uciągu w bok. Współczynnik wyszedł 1/1, ale tylko dlatego, że naza tak rozporządza "mocą', a nie inaczej.michal_e pisze:Mówiąc "ciągnąć" masz na myśli w którą stronę ?
I jaki wyszedł ci ten współczynnik ?