Zmiany w przepisach dotyczących UAV
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Z tego co czytałem - praktyczne bez zmian.
Czyli zgłaszasz się do ASN/OPS, dostajesz zezwolenie, każdorazowo dzwonisz że startujesz (na 30min przed startem), latasz, dzwonisz jak wylądujesz by usunęli Ciebie z mapki.
Z doświadczenia tylko powiem, że z początku też ciągle dzwoniłem... ale jak po znudzonym głosie kontrolera lotów gdy słyszał "...do 20m AGL..." zrozumiałem, że 10-20m to dla nich wyższe drzewa (tym bardziej, że latam w swego rodzaju kotlince o średnicy 200-300m, 2km od lotniska i nie na linii podejścia) to przestałem dzwonić gdy latam poniżej wysokości drzew (~10m).
Dzwonie tylko gdy mam zamiar podnieść się powyżej 20m od ziemi (mam zezwolenie na max 50m ze zgłoszenia) - nie chciałbym ryzykować aby jakiś lotniarz czy mała awionetka wpadła na mój model - a poniżej 10m to szybciej wpadnie na drzewo niż mój model :)
Czyli zgłaszasz się do ASN/OPS, dostajesz zezwolenie, każdorazowo dzwonisz że startujesz (na 30min przed startem), latasz, dzwonisz jak wylądujesz by usunęli Ciebie z mapki.
Z doświadczenia tylko powiem, że z początku też ciągle dzwoniłem... ale jak po znudzonym głosie kontrolera lotów gdy słyszał "...do 20m AGL..." zrozumiałem, że 10-20m to dla nich wyższe drzewa (tym bardziej, że latam w swego rodzaju kotlince o średnicy 200-300m, 2km od lotniska i nie na linii podejścia) to przestałem dzwonić gdy latam poniżej wysokości drzew (~10m).
Dzwonie tylko gdy mam zamiar podnieść się powyżej 20m od ziemi (mam zezwolenie na max 50m ze zgłoszenia) - nie chciałbym ryzykować aby jakiś lotniarz czy mała awionetka wpadła na mój model - a poniżej 10m to szybciej wpadnie na drzewo niż mój model :)
Yeahw :)
Hmm.
Przeczytałem projekt rozporządzenia i nie znajduję w nim wzmianki o obowiązkowym odpłatnym szkoleniu teoretycznym.
Czy ktoś "życzliwy" mógłby wskazać palcem?
Bo albo kłania się czytanie ze zrozumieniem albo na forum krąży zwykła plotka że od połowy stycznia ma wejść odpłatne obowiązkowe szkolenie celem zdobycia licencji UAVO
(i to nie tylko w tym wątku).
Przeczytałem projekt rozporządzenia i nie znajduję w nim wzmianki o obowiązkowym odpłatnym szkoleniu teoretycznym.
Czy ktoś "życzliwy" mógłby wskazać palcem?
Bo albo kłania się czytanie ze zrozumieniem albo na forum krąży zwykła plotka że od połowy stycznia ma wejść odpłatne obowiązkowe szkolenie celem zdobycia licencji UAVO
(i to nie tylko w tym wątku).
-
- Posty: 4
- Rejestracja: piątek 19 gru 2014, 17:50
- Lokalizacja: Warszawa
rzeczywiście macie problem z czytaniem ze zrozumieniem:dronline.pl pisze:zwykła plotka, szkolenie ma się odbywać metodą samokształcenia
UZASADNIENIE
II. Zakres regulacji
Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.
Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.
Projekt przewiduje również nowe brzmienie dotychczasowego załącznika nr 6 do zmienianego rozporządzenia. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie zasad uzyskiwania świadectwa kwalifikacji UAVO oraz wprowadzenie oddzielnego uprawnienia dla instruktora szkolenia w lotach jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Brak specjalnego uprawnienia instruktorskiego w tym zakresie powodował zahamowanie rozwoju podmiotów szkolących operatorów, co wynikało z dużych trudności w uzyskaniu dotychczasowego
PROJEKT:
1) w § 32 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Szkolenie lotnicze w celu uzyskania uprawnienia dodatkowego określającego kategorię oraz masę w locie statku powietrznego lub uprawnienia dodatkowego na typ statku powietrznego, wpisywanego do świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe z uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora VLOS może odbywać się metodą samokształcenia przy uwzględnieniu zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych dla tego uprawnienia określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.”;
2) załącznik nr 6 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 11 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
zwróćcie uwagę na tekst pogrubiony,
oczywiście nikt nie mówi, że szkolenie musi być płatne ale musi być
Pozdrawiam Waldek
http://heli.waldorf.pl
http://heli.waldorf.pl
Czyli ktoś robi szkolenie wystawia papier i to za darmo. Ja się pisze.
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
- From_heaven
- Posty: 1301
- Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
- Lokalizacja: Kraków
No właśnie, przecież tutaj jeden akapit przeczy drugiemu:
UZASADNIENIE
II. Zakres regulacji
Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.
Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.
Projekt przewiduje również nowe brzmienie dotychczasowego załącznika nr 6 do zmienianego rozporządzenia. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie zasad uzyskiwania świadectwa kwalifikacji UAVO oraz wprowadzenie oddzielnego uprawnienia dla instruktora szkolenia w lotach jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Brak specjalnego uprawnienia instruktorskiego w tym zakresie powodował zahamowanie rozwoju podmiotów szkolących operatorów, co wynikało z dużych trudności w uzyskaniu dotychczasowego
UZASADNIENIE
II. Zakres regulacji
Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.
Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.
Projekt przewiduje również nowe brzmienie dotychczasowego załącznika nr 6 do zmienianego rozporządzenia. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie zasad uzyskiwania świadectwa kwalifikacji UAVO oraz wprowadzenie oddzielnego uprawnienia dla instruktora szkolenia w lotach jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Brak specjalnego uprawnienia instruktorskiego w tym zakresie powodował zahamowanie rozwoju podmiotów szkolących operatorów, co wynikało z dużych trudności w uzyskaniu dotychczasowego
Łukasz, źle to interpretujesz - na zasadzie samokształcenia na kategorię lub typ statku ... w przypadku świadectw kwalifikacji ...
to dwa różne pojęcia:
- świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniem podstawowym VLOS - i tutaj ma być wymagane szkolenie
- uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego ... to można za pomocą samokształcenia
taki podział istnieje również dziś i np. pierwsze otrzymujesz bezterminowo a drugie na 5 lat, dodatkowo pierwsze (świadectwo kwalifikacji UAVO) masz jedno a drugich możesz mieć kilka np: na wielowirnikowiec, śmigłowiec, samolot itd.
to dwa różne pojęcia:
- świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniem podstawowym VLOS - i tutaj ma być wymagane szkolenie
- uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego ... to można za pomocą samokształcenia
taki podział istnieje również dziś i np. pierwsze otrzymujesz bezterminowo a drugie na 5 lat, dodatkowo pierwsze (świadectwo kwalifikacji UAVO) masz jedno a drugich możesz mieć kilka np: na wielowirnikowiec, śmigłowiec, samolot itd.
Pozdrawiam Waldek
http://heli.waldorf.pl
http://heli.waldorf.pl
Odnoszę wrażenie, że cały ten projekt jest robiony pod firmy szkolące bo:
1. wszystkie dodatkowe uprawnienia też wymagane jest szkolenie czego nie wymaga prawo UE!
2. "w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić...." czyli wiele osób przystępujących do egzaminu nie zdało go ???? (no chyba że zdali prawie wszyscy no to wtedy albo powinni przejść teraz b. drogie szklenie bo wiedza była zbyt skomplikowana??? ). Być może chcą szkolić również osoby niezbyt rozgarnięte??? bo wtedy będzie większa baza klientów. (wszyscy co byli na egzaminie zauważyli iż wiedza i umiejętności osób samoszkolących się były na znacznie wyższym poziomie) No dodajmy jeszcze obowiązkową niczym nie uzasadnioną licencję dla obserwatora to dopiero zwiększy obrót
3. Prezes chce regulować sprawę latania modelami a o opinie prosi nie osoby czy firmy zajmujące się modelami a spadochroniarzy, aerokluby, paralotniarzy itp. oraz firmy szkolące na licencje "dronowe"! (No to już wiemy dlaczego mamy obowiązkowe szkolenie!) Przy czym pisze
cyt:
"Uprzejmie proszę o zapoznanie się oraz zgłoszenie ewentualnych uwag do ww. projektu, również na adres e-mail: djaorska@ulc.gov.pl, w terminie 30 dni od dnia otrzymania tego pisma.
Jednocześnie informuję, że nie przedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia."
No to dodajmy do tego iż zapytano firmy których sprawa ta nie dotyczy i to poza sezonem, w czasie przedświątecznym kiedy nikomu nie w głowie teraz zajmować się nie jego sprawami, więc odpowiedziały tylko te firmy, które powinny mieć w tym interes a reszta można się domyślić zignorowała bo nie znają tematu.
No i tu należało by się zastanowić nad kompetencjami prezesa no i nie zaszkodziło by zbadanie sprawy przez CBA itp. no tak dla pewności. Konsultacje należy uznać za nie odbyte!!!!
No być może to jesteśmy świadkami tego jak to się robi w Polsce (Tristara nie mogą jeszcze uruchomić a tu proszę szybko i sprawnie).
Postuluję więc o:
- brak w zapisie obowiązkowego szkolenia gdyż egzamin powinien weryfikować wiedzę i umiejętności
- brak potrzeby posiadania licencji przez obserwatora (wystarczy że przeszkoli go operator) gdyż i tak "pilot" odpowiada za lot
- przeprowadzenie konsultacji z poprawnie wybraną grupą - najlepiej otwartą
- przekazanie do zbadania sprawy przez CBA, NIK itd.
1. wszystkie dodatkowe uprawnienia też wymagane jest szkolenie czego nie wymaga prawo UE!
2. "w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić...." czyli wiele osób przystępujących do egzaminu nie zdało go ???? (no chyba że zdali prawie wszyscy no to wtedy albo powinni przejść teraz b. drogie szklenie bo wiedza była zbyt skomplikowana??? ). Być może chcą szkolić również osoby niezbyt rozgarnięte??? bo wtedy będzie większa baza klientów. (wszyscy co byli na egzaminie zauważyli iż wiedza i umiejętności osób samoszkolących się były na znacznie wyższym poziomie) No dodajmy jeszcze obowiązkową niczym nie uzasadnioną licencję dla obserwatora to dopiero zwiększy obrót
3. Prezes chce regulować sprawę latania modelami a o opinie prosi nie osoby czy firmy zajmujące się modelami a spadochroniarzy, aerokluby, paralotniarzy itp. oraz firmy szkolące na licencje "dronowe"! (No to już wiemy dlaczego mamy obowiązkowe szkolenie!) Przy czym pisze
cyt:
"Uprzejmie proszę o zapoznanie się oraz zgłoszenie ewentualnych uwag do ww. projektu, również na adres e-mail: djaorska@ulc.gov.pl, w terminie 30 dni od dnia otrzymania tego pisma.
Jednocześnie informuję, że nie przedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia."
No to dodajmy do tego iż zapytano firmy których sprawa ta nie dotyczy i to poza sezonem, w czasie przedświątecznym kiedy nikomu nie w głowie teraz zajmować się nie jego sprawami, więc odpowiedziały tylko te firmy, które powinny mieć w tym interes a reszta można się domyślić zignorowała bo nie znają tematu.
No i tu należało by się zastanowić nad kompetencjami prezesa no i nie zaszkodziło by zbadanie sprawy przez CBA itp. no tak dla pewności. Konsultacje należy uznać za nie odbyte!!!!
No być może to jesteśmy świadkami tego jak to się robi w Polsce (Tristara nie mogą jeszcze uruchomić a tu proszę szybko i sprawnie).
Postuluję więc o:
- brak w zapisie obowiązkowego szkolenia gdyż egzamin powinien weryfikować wiedzę i umiejętności
- brak potrzeby posiadania licencji przez obserwatora (wystarczy że przeszkoli go operator) gdyż i tak "pilot" odpowiada za lot
- przeprowadzenie konsultacji z poprawnie wybraną grupą - najlepiej otwartą
- przekazanie do zbadania sprawy przez CBA, NIK itd.
Rex moim zdaniem masz racje nie wiem po co dalsza rozmowa.... Będziemy nagrywać prace instruktorów latania i założymy własny kanał na YT
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"
Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Skok na kasę normalnie. Wystarczy policzyć gdyby w tym sezonie przeszkolono w wszystkich czyli około 200 osób za około 2000zł to mielibyśmy prawie pół miliona zarobku. A teraz ilość chętnych narasta w postępie geometrycznym (jeszcze osoby nierozgarnięte którym podaje się wszystko na tacy i dodatkowo obserwatorzy) to roczne zyski można będzie liczyć już w całych milionach!
Trzeba reagować już teraz a nie po fakcie.Burakko pisze:Rex moim zdaniem masz racje nie wiem po co dalsza rozmowa.... Będziemy nagrywać prace instruktorów latania i założymy własny kanał na YT
Trzeba reagować!
Podstawowy postulat: na początek unieważnić wszystkie wydane świadectwa. Następnie obowiązkowe szkolenie w cenie minimalnej 20k$ od głowy + obowiązkowe OC na poziomie minimum 5m$ + obowiązkowa certyfikacja i rejestracja bezzałogowych statków powietrznych + dać uprawnienia strażnikom miejskim/gminnym do kontroli uprawnień (skoro im zabrano fotoradary, to czymś muszą dziurę w kasie zasypać).
Cel postulatu: rynek się ucywilizuje, czytaj: nastąpi selekcja naturalna. Modelarze będą latać spokojnie a reszta niech się...
Podstawowy postulat: na początek unieważnić wszystkie wydane świadectwa. Następnie obowiązkowe szkolenie w cenie minimalnej 20k$ od głowy + obowiązkowe OC na poziomie minimum 5m$ + obowiązkowa certyfikacja i rejestracja bezzałogowych statków powietrznych + dać uprawnienia strażnikom miejskim/gminnym do kontroli uprawnień (skoro im zabrano fotoradary, to czymś muszą dziurę w kasie zasypać).
Cel postulatu: rynek się ucywilizuje, czytaj: nastąpi selekcja naturalna. Modelarze będą latać spokojnie a reszta niech się...
Piotr