Zmiany w przepisach dotyczących UAV

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Goleo
Posty: 4
Rejestracja: środa 13 sie 2014, 21:18
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Goleo »

Czy ktoś się orientuje jak będą wyglądały loty w CTRze po zmianie przepisów dla posiadających świadectwo? Czy będzie to jak w chwili obecnej?
Awatar użytkownika
MagicD
Posty: 105
Rejestracja: piątek 06 cze 2014, 19:59
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: MagicD »

Z tego co czytałem - praktyczne bez zmian.
Czyli zgłaszasz się do ASN/OPS, dostajesz zezwolenie, każdorazowo dzwonisz że startujesz (na 30min przed startem), latasz, dzwonisz jak wylądujesz by usunęli Ciebie z mapki.

Z doświadczenia tylko powiem, że z początku też ciągle dzwoniłem... ale jak po znudzonym głosie kontrolera lotów gdy słyszał "...do 20m AGL..." zrozumiałem, że 10-20m to dla nich wyższe drzewa (tym bardziej, że latam w swego rodzaju kotlince o średnicy 200-300m, 2km od lotniska i nie na linii podejścia) to przestałem dzwonić gdy latam poniżej wysokości drzew (~10m).
Dzwonie tylko gdy mam zamiar podnieść się powyżej 20m od ziemi (mam zezwolenie na max 50m ze zgłoszenia) - nie chciałbym ryzykować aby jakiś lotniarz czy mała awionetka wpadła na mój model - a poniżej 10m to szybciej wpadnie na drzewo niż mój model :)
Yeahw :)
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: IvanM »

Goleo pisze:Czy ktoś się orientuje jak będą wyglądały loty w CTRze po zmianie przepisów dla posiadających świadectwo? Czy będzie to jak w chwili obecnej?
A nie można poczytać? Jak już nie projekt rozporządzenia - to przynajmniej ten wątek stronę wcześniej?
xy5iek
Posty: 51
Rejestracja: niedziela 23 lis 2014, 09:06
Lokalizacja: Legnica

Post autor: xy5iek »

Hmm.
Przeczytałem projekt rozporządzenia i nie znajduję w nim wzmianki o obowiązkowym odpłatnym szkoleniu teoretycznym.
Czy ktoś "życzliwy" mógłby wskazać palcem?
Bo albo kłania się czytanie ze zrozumieniem :mrgreen: albo na forum krąży zwykła plotka że od połowy stycznia ma wejść odpłatne obowiązkowe szkolenie celem zdobycia licencji UAVO
(i to nie tylko w tym wątku).
dronline.pl
Posty: 4
Rejestracja: piątek 19 gru 2014, 17:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: dronline.pl »

zwykła plotka, szkolenie ma się odbywać metodą samokształcenia
Awatar użytkownika
waldorf
Posty: 783
Rejestracja: czwartek 07 paź 2010, 13:00
Lokalizacja: Zbąszyń/Poznań
Kontakt:

Post autor: waldorf »

dronline.pl pisze:zwykła plotka, szkolenie ma się odbywać metodą samokształcenia
rzeczywiście macie problem z czytaniem ze zrozumieniem:

UZASADNIENIE

II. Zakres regulacji
Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.

Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.
Projekt przewiduje również nowe brzmienie dotychczasowego załącznika nr 6 do zmienianego rozporządzenia. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie zasad uzyskiwania świadectwa kwalifikacji UAVO oraz wprowadzenie oddzielnego uprawnienia dla instruktora szkolenia w lotach jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Brak specjalnego uprawnienia instruktorskiego w tym zakresie powodował zahamowanie rozwoju podmiotów szkolących operatorów, co wynikało z dużych trudności w uzyskaniu dotychczasowego


PROJEKT:

1) w § 32 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Szkolenie lotnicze w celu uzyskania uprawnienia dodatkowego określającego kategorię oraz masę w locie statku powietrznego lub uprawnienia dodatkowego na typ statku powietrznego, wpisywanego do świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe z uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora VLOS może odbywać się metodą samokształcenia przy uwzględnieniu zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych dla tego uprawnienia określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.”;
2) załącznik nr 6 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 11 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.


zwróćcie uwagę na tekst pogrubiony,
oczywiście nikt nie mówi, że szkolenie musi być płatne ;-) ale musi być
Pozdrawiam Waldek
http://heli.waldorf.pl
Awatar użytkownika
Burakko
Posty: 2231
Rejestracja: czwartek 14 cze 2012, 20:55
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Burakko »

Czyli ktoś robi szkolenie wystawia papier i to za darmo. Ja się pisze.
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee

Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"

Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

No właśnie, przecież tutaj jeden akapit przeczy drugiemu:

UZASADNIENIE

II. Zakres regulacji
Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.

Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.
Projekt przewiduje również nowe brzmienie dotychczasowego załącznika nr 6 do zmienianego rozporządzenia. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie zasad uzyskiwania świadectwa kwalifikacji UAVO oraz wprowadzenie oddzielnego uprawnienia dla instruktora szkolenia w lotach jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Brak specjalnego uprawnienia instruktorskiego w tym zakresie powodował zahamowanie rozwoju podmiotów szkolących operatorów, co wynikało z dużych trudności w uzyskaniu dotychczasowego
Awatar użytkownika
waldorf
Posty: 783
Rejestracja: czwartek 07 paź 2010, 13:00
Lokalizacja: Zbąszyń/Poznań
Kontakt:

Post autor: waldorf »

Łukasz, źle to interpretujesz - na zasadzie samokształcenia na kategorię lub typ statku ... w przypadku świadectw kwalifikacji ...
to dwa różne pojęcia:
- świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniem podstawowym VLOS - i tutaj ma być wymagane szkolenie
- uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego ... to można za pomocą samokształcenia

taki podział istnieje również dziś i np. pierwsze otrzymujesz bezterminowo a drugie na 5 lat, dodatkowo pierwsze (świadectwo kwalifikacji UAVO) masz jedno a drugich możesz mieć kilka np: na wielowirnikowiec, śmigłowiec, samolot itd.
Pozdrawiam Waldek
http://heli.waldorf.pl
xy5iek
Posty: 51
Rejestracja: niedziela 23 lis 2014, 09:06
Lokalizacja: Legnica

Post autor: xy5iek »

OK faktycznie zapis jest.

1. Są szanse że rozporządzenie nie wejdzie, lub się opóźni?

2. Skąd będzie wiadomo, że weszło? (będzie w dzienniku 2015?)
Awatar użytkownika
rex
Posty: 379
Rejestracja: piątek 09 kwie 2010, 21:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rex »

Odnoszę wrażenie, że cały ten projekt jest robiony pod firmy szkolące bo:

1. wszystkie dodatkowe uprawnienia też wymagane jest szkolenie czego nie wymaga prawo UE!

2. "w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić...." czyli wiele osób przystępujących do egzaminu nie zdało go :?: ???? (no chyba że zdali prawie wszyscy no to wtedy albo powinni przejść teraz b. drogie szklenie bo wiedza była zbyt skomplikowana??? :idea: ). Być może chcą szkolić również osoby niezbyt rozgarnięte??? bo wtedy będzie większa baza klientów. (wszyscy co byli na egzaminie zauważyli iż wiedza i umiejętności osób samoszkolących się były na znacznie wyższym poziomie) No dodajmy jeszcze obowiązkową niczym nie uzasadnioną licencję dla obserwatora to dopiero zwiększy obrót :!:

3. Prezes chce regulować sprawę latania modelami a o opinie prosi nie osoby czy firmy zajmujące się modelami a spadochroniarzy, aerokluby, paralotniarzy itp. oraz firmy szkolące na licencje "dronowe"! (No to już wiemy dlaczego mamy obowiązkowe szkolenie!) Przy czym pisze

cyt:
"Uprzejmie proszę o zapoznanie się oraz zgłoszenie ewentualnych uwag do ww. projektu, również na adres e-mail: djaorska@ulc.gov.pl, w terminie 30 dni od dnia otrzymania tego pisma.
Jednocześnie informuję, że nie przedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia."


No to dodajmy do tego iż zapytano firmy których sprawa ta nie dotyczy i to poza sezonem, w czasie przedświątecznym kiedy nikomu nie w głowie teraz zajmować się nie jego sprawami, więc odpowiedziały tylko te firmy, które powinny mieć w tym interes a reszta można się domyślić zignorowała bo nie znają tematu.
No i tu należało by się zastanowić nad kompetencjami prezesa no i nie zaszkodziło by zbadanie sprawy przez CBA itp. no tak dla pewności. Konsultacje należy uznać za nie odbyte!!!! :!:

No być może to jesteśmy świadkami tego jak to się robi w Polsce (Tristara nie mogą jeszcze uruchomić a tu proszę szybko i sprawnie).

Postuluję więc o:
- brak w zapisie obowiązkowego szkolenia gdyż egzamin powinien weryfikować wiedzę i umiejętności
- brak potrzeby posiadania licencji przez obserwatora (wystarczy że przeszkoli go operator) gdyż i tak "pilot" odpowiada za lot
- przeprowadzenie konsultacji z poprawnie wybraną grupą - najlepiej otwartą
- przekazanie do zbadania sprawy przez CBA, NIK itd. :idea:
Awatar użytkownika
Burakko
Posty: 2231
Rejestracja: czwartek 14 cze 2012, 20:55
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Burakko »

Rex moim zdaniem masz racje nie wiem po co dalsza rozmowa.... Będziemy nagrywać prace instruktorów latania i założymy własny kanał na YT
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee

Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"

Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Awatar użytkownika
rex
Posty: 379
Rejestracja: piątek 09 kwie 2010, 21:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rex »

Skok na kasę normalnie. Wystarczy policzyć gdyby w tym sezonie przeszkolono w wszystkich czyli około 200 osób za około 2000zł to mielibyśmy prawie pół miliona zarobku. A teraz ilość chętnych narasta w postępie geometrycznym (jeszcze osoby nierozgarnięte którym podaje się wszystko na tacy i dodatkowo obserwatorzy) to roczne zyski można będzie liczyć już w całych milionach!
Burakko pisze:Rex moim zdaniem masz racje nie wiem po co dalsza rozmowa.... Będziemy nagrywać prace instruktorów latania i założymy własny kanał na YT
Trzeba reagować już teraz a nie po fakcie.
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

Trzeba reagować!

Podstawowy postulat: na początek unieważnić wszystkie wydane świadectwa. Następnie obowiązkowe szkolenie w cenie minimalnej 20k$ od głowy + obowiązkowe OC na poziomie minimum 5m$ + obowiązkowa certyfikacja i rejestracja bezzałogowych statków powietrznych + dać uprawnienia strażnikom miejskim/gminnym do kontroli uprawnień (skoro im zabrano fotoradary, to czymś muszą dziurę w kasie zasypać).

Cel postulatu: rynek się ucywilizuje, czytaj: nastąpi selekcja naturalna. Modelarze będą latać spokojnie a reszta niech się...
Piotr
xy5iek
Posty: 51
Rejestracja: niedziela 23 lis 2014, 09:06
Lokalizacja: Legnica

Post autor: xy5iek »

yeeeea.

Właśnie uzyskałem informacje od pewnego Pana w ULC odnośnie wejścia nowego rozporządzenia w życie:
NIE MA SZANS PRZED KOŃCEM MARCA :mrgreen:

Ponadto pisze, że nie należy wysyłać żadnych dokumentów, ale należy brać je ze sobą po uprzednim umówieniu się z egzaminatorem.

Biorę się za naukę ;-)
ODPOWIEDZ