PRAWO, PRZEPISY
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
PRAWO, PRZEPISY
Ponieważ co chwilę pada pytanie od początkujących to w tym temacie zbierzemy garść przepisów.
Na początek poprawki do obowiązującej ustawy: http://bezzalogowce.pl/index.php/prawo/ ... o-lotnicze
Następnie OBOWIĄZUJĄCE rozporządzenie: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/440
I na deser podsumowanie instytucji która zarządza naszymi zabawkami: http://ulc.gov.pl/_download/publikacje_ ... C_2013.pdf oraz dedykowana strona na witrynie ULCu: http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne
Jak zdobyć licencję/świadectwo UAVO--> http://www.ulc.gov.pl/_download/persone ... aq_uav.pdf
i kontynuacja czyli ...
FAQ DLA KAMERUNÓW: WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ ABY SPRÓBOWAĆ ZDAĆ EGZAMIN: http://ulc.gov.pl/_download/personel_lo ... 8_2014.pdf
"Łopatologiczna" publikacja, w odcinkach, pierwsza część : http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... sterowanym
Komunikat prezesa ULC dotyczący kamerunów: http://www.ulc.gov.pl/_download/wazne/u ... ki_pow.pdf
CDN....
Na początek poprawki do obowiązującej ustawy: http://bezzalogowce.pl/index.php/prawo/ ... o-lotnicze
Następnie OBOWIĄZUJĄCE rozporządzenie: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/440
I na deser podsumowanie instytucji która zarządza naszymi zabawkami: http://ulc.gov.pl/_download/publikacje_ ... C_2013.pdf oraz dedykowana strona na witrynie ULCu: http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne
Jak zdobyć licencję/świadectwo UAVO--> http://www.ulc.gov.pl/_download/persone ... aq_uav.pdf
i kontynuacja czyli ...
FAQ DLA KAMERUNÓW: WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ ABY SPRÓBOWAĆ ZDAĆ EGZAMIN: http://ulc.gov.pl/_download/personel_lo ... 8_2014.pdf
"Łopatologiczna" publikacja, w odcinkach, pierwsza część : http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... sterowanym
Komunikat prezesa ULC dotyczący kamerunów: http://www.ulc.gov.pl/_download/wazne/u ... ki_pow.pdf
CDN....
Ostatnio zmieniony piątek 01 sie 2014, 11:54 przez Rurek, łącznie zmieniany 6 razy.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Wszystkie informacje tu:
Paweł Szymański
Inspektor, Inspektorat Licencjonowania Personelu Lotniczego, Departament Personelu Lotniczego
tel. +48(22)520 74 40
e-mail: pszymanski@ulc.gov.pl
Paweł Szymański
Inspektor, Inspektorat Licencjonowania Personelu Lotniczego, Departament Personelu Lotniczego
tel. +48(22)520 74 40
e-mail: pszymanski@ulc.gov.pl
Vega, trzepakolot, heksa z gimbalkiem, diy gogle
Tak więc jasno i wyraźnie.
Do komercyjnego latania w zasięgu wzroku potrzebujemy Świadectwo Kwalifikacji wydawane w ULC po egzaminie. Egzamin składa się z części teoretycznej z zakresu absolutnie podstawowej znajomości prawa, gdzie można latać a gdzie nie i tyle. Część praktyczna to latanie swoim statkiem powietrznym, gdyż ULC takowego nie posiada, egzaminatorów też jest defictyt, dlatego tylko w ULC można taki egzamin zdać. Koszt ok 200zł. Oczywiście trzeba również posiadać podstawowe badania lekarskie wystawione przez lekarza orzecznika z zakresu badań lotniczych. O latanie poza zasięgiem wzroku nie pytałem, bo póki co takowe mnie nie interesuje.
Do komercyjnego latania w zasięgu wzroku potrzebujemy Świadectwo Kwalifikacji wydawane w ULC po egzaminie. Egzamin składa się z części teoretycznej z zakresu absolutnie podstawowej znajomości prawa, gdzie można latać a gdzie nie i tyle. Część praktyczna to latanie swoim statkiem powietrznym, gdyż ULC takowego nie posiada, egzaminatorów też jest defictyt, dlatego tylko w ULC można taki egzamin zdać. Koszt ok 200zł. Oczywiście trzeba również posiadać podstawowe badania lekarskie wystawione przez lekarza orzecznika z zakresu badań lotniczych. O latanie poza zasięgiem wzroku nie pytałem, bo póki co takowe mnie nie interesuje.
Dyskusja, która w znakomitej większości była nie na temat została zamknięta i przeniesiona TU
W tym wątku proszę trzymać się tematu i faktów!
W tym wątku proszę trzymać się tematu i faktów!
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Przydało by się jeszcze kilka wyjaśnień na temat niezbędnych pozwoleń lub licencji na nadawanie na 433M mocą do 1W w PL/UE. Ogólnie chodzi mi o LRSy. Nie doczytałem się informacji, że nadawanie takie jest free a zamiast tego są różnego rodzaju wytyczne w ustawach, mówiące o licencjach na nadawanie do 50W.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rodzaje_ze ... falarstwie
https://www.uke.gov.pl/pozwolenie-radio ... orska-4266
Nawet na stronie HobbyKinga jest o tym mowa przy ezuhf:
Licensing
The EzUHF transmitter requires a license to operate in most countries. In the USA, or the EU, an Amateur Radio license is required.
Może ktoś mógłby zapodać linka odpowiednich do tekstów ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rodzaje_ze ... falarstwie
https://www.uke.gov.pl/pozwolenie-radio ... orska-4266
Nawet na stronie HobbyKinga jest o tym mowa przy ezuhf:
Licensing
The EzUHF transmitter requires a license to operate in most countries. In the USA, or the EU, an Amateur Radio license is required.
Może ktoś mógłby zapodać linka odpowiednich do tekstów ?
433 MHz to wycinek pasma amatorskiego do prowadzenia łączności na fonii oraz do transmisji cyfrowych.Artyum pisze:Przydało by się jeszcze kilka wyjaśnień na temat niezbędnych pozwoleń lub licencji na nadawanie na 433M mocą do 1W w PL/UE. Ogólnie chodzi mi o LRSy. Nie doczytałem się informacji, że nadawanie takie jest free a zamiast tego są różnego rodzaju wytyczne w ustawach, mówiące o licencjach na nadawanie do 50W.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rodzaje_ze ... falarstwie
https://www.uke.gov.pl/pozwolenie-radio ... orska-4266
Nawet na stronie HobbyKinga jest o tym mowa przy ezuhf:
Licensing
The EzUHF transmitter requires a license to operate in most countries. In the USA, or the EU, an Amateur Radio license is required.
Może ktoś mógłby zapodać linka odpowiednich do tekstów ?
Generalnie od 430MHz do 440MHZ bez licencji krótkofalarskiej pracować nie można. Ustawa radiokomunikacyjna stanowi iz za nielegalne nadawanie fal radiowych bez pozwoleń lub koncesji grozi kara od roku do trzech lat wiezienia. Państwowa Inspekcja Radiowa ma bardzo skuteczne środki namiarowe w postaci samochodów radiolokacyjnych oraz stacjonarnych stacji nasłuchowych.
Piszesz o licencjach na używania mocy do 50W
To nie tak działa, zezwolenie na użytkowanie określonej mocy doprowadzonej do anteny jest przyznawane licencjonowanym krótkofalowcom w zależności od stażu na paśmie. Ja posiadając licencję kategorii I mam pozwolenie używanie mocy 100W doprowadzonej do anteny w dopuszczonej na danym paśmie emisji.
Tak jak napisał Meteor, nie masz licencji nie masz prawa nadawać na 433MHz
No mając licencję latać nie można bo nie do tego służy to pasmo ale rozmawiać już tak ;)meteor pisze:Nawet mając licencję nie możemy latać na 433Mhz bo nie jest to pasmo przeznaczone do sterowania naszymi zabawkami.
Panowie, mi nawet nie przyszło do głowy żeby pracować tam emisją nie przeznaczoną do tego ... :)
Ale spokojnie mozesz sobie ślad sygnal w wycinku cyfrowym i telemetrii, oraz odbierać i nadawać wideo na. amatorskich freq atv.meteor pisze:Nawet mając licencję nie możemy latać na 433Mhz bo nie jest to pasmo przeznaczone do sterowania naszymi zabawkami.
Czyli pan z l"icencjom" moze więcej i w miarę legalnie.
Pzdr sp2wzx
No nie bardzo może nadawać ATV ponieważ transmisja video nie jest przwidziana w bandplanie - Pasmo 70 cm / 430 - 440 MHzmzyla pisze:Ale spokojnie mozesz sobie ślad sygnal w wycinku cyfrowym i telemetrii, oraz odbierać i nadawać wideo na. amatorskich freq atv.
434 440 powinno być ok, do ATV. jak już bardzo by chciał.PiotrSz pisze:No nie bardzo może nadawać ATV ponieważ transmisja video nie jest przwidziana w bandplanie - Pasmo 70 cm / 430 - 440 MHzmzyla pisze:Ale spokojnie mozesz sobie ślad sygnal w wycinku cyfrowym i telemetrii, oraz odbierać i nadawać wideo na. amatorskich freq atv.
Miałem na myśli sterowanie na 70cm i video downlink na 1.2 i 2.4.
Zawsze sie moze te kilka watow legalnie wypromieniowac.
Legalne pociągnięcie z 50W czasami moze uratować d...
Czyli któregoś dnia latając sobie relaksacyjnie samolotem na 433 może się zdarzyć, że ktoś odpowiedzialny za sprawowanie kontroli nad pasmem 433 dobierze się nam do du..y i będzie miał podstawy prawne, by oskarżyć nas o przestępstwo....? No to ładnie...
Czyli wszystkie Thomasy, Dragon linki, eleresy...itp to tak naprawdę łamanie prawa... które któregoś dnia może się skończyć bardzo nieprzyjemnie dla pilota używającego tego systemu...
Czyli wszystkie Thomasy, Dragon linki, eleresy...itp to tak naprawdę łamanie prawa... które któregoś dnia może się skończyć bardzo nieprzyjemnie dla pilota używającego tego systemu...